Käyttöpelinä oli vielä hetki sitten '90 Pajero bensakoneella (V6 3litraa). Kyseinen yksilö oli mitä loistavimmassa kunnossa kun se ostettiin vuosituhannen vaihteessa, eikä katsastuksissa/käytössä ollut käytännössä mitään ongelmia koko aikana. Myyntiin meni ulkomaille muuton vuoksi, muutoin olisi edelleen kakkosautona.
Tuo oli vielä vanhaa korimallia, mutta kierrejouset takana (en muista tuliko noi kierrejouset bensaversioiden GLS-malleihin vai mihin). Hyvä ajaa tiellä - ei pompotellut ja matkanopeus 120+ sujui mainiosti - eikä metsätyökone-urillakaan ollut ongelmia orgiskuntoisena (ts. ei offi-varusteltu). Bensan kulutus oli 12-14l/100km sekalaisessa ajossa (itsellä kulutti lähemmäs 14 ja vaimolla 12), eli ei pitkiin reissuihin välttämättä taloudellinen mutta eipähän ollut 7hgen autossa isoja dsl-veroja.
Eli metsästyskäyttöön kannattaisi harkita noita bensakoneillisia malleja, juurikin dsl-veron vuoksi. Sama kone on ollut Chryslerillä ja Mitsulla käytössä monissa muissakin malleissa, joten varaosien ja huoltojen kannalta kohtuullisen vaivaton laite. Meillä oli automaattiversio, joten noita laatikko-ongelmia ei ollut (öljyt+filtteri vaihtoon vuosittain).
Lisäksi nuo bensa-pajerot tuntuivat olevan paremmassa kunnossa kuin dsl-versiot, ehkä siksi että niitä ei alunperin ostettu 'työkäyttöön' joten rungot ja pellit ovat olleet ainakin niissä yksilöissä minkä kanssa olen ollut tekemisissä, paremmissa kunnoissa kuin dsl-versioiden. Lisäksi tuo automatti oli aivan ehdoton tuon kokoiseen autoon, kiihtyi kuin pieni eläin ja kaupungissa pyörittely sekä trailerin kanssa vekslaaminen oli vaivatonta kun ei tarvinnut kytkimen kanssa häslätä. Kuitenkin siinä oli samat 'lukot' kuin manuaalimalleissakin, eli 2H-4H-4L ja automaatti-napalukot (jotka jopa toimivat kun niitä muutaman kerran tarvitsi=)
Lisäinfoa 7-8 vuoden Pajero-omistajan arjesta saa kysellä..
-t-
ps. ainiin, kokonaispaino tuolla bensa-versiolla oli : 2500kg, joten tällä hetkellä autoneuvovero olisi 95e/vuosi, ja dsl versiossa tuon lisäksi vielä 620e/vuosi.. Vuonna 2010 tulevan uudistuksen myötä verot olisivat 255e/vuosi bensalla, ja dsl-versiolla vielä tuo 620e/vuosi siihen päälle..
pps. mikäli vetopainot kiinnostavat, niin tuossa meillä oli 750kg/jarruitta ja 2850kg/jarruin.
|