Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 02.04.2009, 19:58
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

COP sytytys


Kiitoksia vastanneille.
Systeemistä tulee alusta loppuun itse tehty. Alla muutama kuva. Dokumentoin aikanaan projektin omille webbi sivuille.


Tässä kontrollerin softan kehitys menossa



Kontrolleri kortti päältä



ja alta.




Tässä kuvassa sitten niitä antureita. Vasemmalla nokka-akselin remmipyörän eteen funtsattu moottorin työkierron 0-kohdan tunnistin. Keskellä starttikehän hampaita laskeva kampiakselin kulma-anturi. Oikealla pari kaupallista vaihtoehtoa.




Nokka-akselin tunnistin on tarkoitus kiinnittää nokkahihnan koteloon.




Tässä vielä lähikuva vauhtipyörän hampaista mistä lasketaan kampiakselin kulma. Tämän anturin ominaisuudet ovat testauksen kohteena. Konehan ei kierrä 9000:tta (vaikka mistä minä tiedän kun Juuso pääsee polkemaan) . On kuitenkin hyvä jättää vähän suunnittelu marginaaleja. 9000 rpm tarkoittaa 150 kierrosta sekunnissa ja edelleen x 100 hammasta on 15000Hz. Ollaan Hall anturitekniikan ylärajoilla.

Sitten kommentteja vastauksiin.

Sirkkelin terän käyttö on mielenkiintoinen ehdotus. Tuo ainakin jännitystä elämään! Taitaa vaan olla hankala löytää riittävän paksua terää ilman kovametalli kärkiä.

Kyllä kolme milliä on vielä spekseissä. Suzukin vauhtipyörässä hammastus on karkeasti mitattuna: Hampaiden väli 7,5mm ja hampaan kärjen leveys 2,5mm. Vähän on epäsymmetrinen, mutta ei voi mitään.

Hukkakipinä systeemin periaatteet on kyllä selvillä. Mikään ei tietenkään estä soveltamasta tätä periaatetta myös COP puolien kanssa. Ohjataan vaan kahta yhtä aikaa. Ainakin ensimmäisen softaversion teen nokka-akselin anturiin + hammaskehän laskentaan perustuen.

Tässä vielä linkki 2003 tehtyyn hukkakipinä kokeiluun. Tällä värkillä 410 käy erittäin nätisti.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/DIS/Dis.htm


Lopuksi vielä kysymys tuning virtuooseille. Olisiko jollain vinkkiä mistä löytyisi hyvä malli Suzukin 1.3l koneen sytytys mapista. Itse kun en ole mikään moottoreiden virittäjä.

t. Juha
Vastaa lainaten