Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 01.04.2009, 15:46
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm

Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.
Kääntyessä eturenkaista ulompi menee pitemmän matkan ja sisempi lyhyemmän matkan, vastaavasti taka renkaissa ulompi menee vähän pisempää matkaa kuin sisempi rengas.

Matkan pituus erot ja näin ollen nopeus vaihtelut saadaan tasaus pyörästöllä tasattua.

---

Kun eri kokoiset renkaat:
Suoraa ajettaessa kaikki menee saman matkan, takana isot renkaat pyörii samaa nopeutta, jolloin tasauspyörästö ei pyöri, ja kardaani pyörii nopeutta X.

Edessä iso rengas pyörii takarenkaiden kanssa samaa nopeutta.
Edessä pieni rengas pyörii paljon nopeampaa nopeutta.
Jolloin etu tasaus pyörästä aiheuttaa etu kardaanille eri pyörimis nopeuden (Y) kuin takakardaanilla on.

Ja X ei ole Y

Vastaa lainaten