Näytä yksittäinen viesti
  #39  
Vanha 09.03.2009, 09:44
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mikä on "reilusti"? Eiköpähän uuden ahtimen säteis- ja päittäisvälykset ole jossain alta 0.1 mm. Ja säteisvälyksenhän sitä enemmän luulisi haittaavan elämää (siivet ottaa pesään kii), ja eikös vanhat Garretit tuppaa pitkittäin aina himppasen klappaamaankin...

Onko säteis- ja päittäisvälys menneet sekasis?
Välykset riippuvat ihan turbosta, mutta yleensä päittäisvälys voi olla jotain 0,10mm - 0,15 mm ja radiaalinen- eli halkaisijan suuruinen välys ~0,50mm +- jotain. Käytännössa tuota 0,10mm ei edes sormin tunne ja 0,50mm alkaa tuntua jo välykseltä, joten paha nuita on mennä arvailemaan muuten kuin heittokellon kanssa.
Ja halkaisijan suuntainen välyshän on juurikin sen takia suurempi, koska se tiivistetään öljynpaineella, sillä tiukka laakeri ei kestäisi turbon kovia kierroksia vaan leikkaisi kiinni.

Toytotan manuaalissa on annettu CT20 turbolle päittäisvälyksen "remonttirajaksi" 0,13mm eli kun tämä ylitetään niin remppa edessä. Radiaalivälykselle ei ole mitään rajaa annettu, mutta eiköhän se ala olla tarpeeksi suuri kun siipipyörä viistää uraa pesän reunaan .
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan

Viimeksi muokannut Jopo_ : 09.03.2009 09:45 Perustelu: typojen korjaus
Vastaa lainaten