Viestiketju: Paukkusaha?
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 08.03.2009, 15:58
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Perusasetus

Minä taas oikein mitään tiedä, mutta

Pölli koulussa kun joutui moottorisahalla ihan oikeisiin töihinkin....niin mulla oli käytössä Stihl 020, sellainen erittäin pieni ulkomitoilleen ja köykäinen, laippakin oli alle 30 cm pitkä. Taka kahvakin oli hivenen sahan päälle tuleva (ei kuitenkaan se kirvesmies malli jossa kahva on kokonaan sahan päällä), joka lyhenti sahan mittaa.
Sen verta vanhan oloinen, että varmasti -80 -90 lukujen taitteesta oli??
Sen muistan että niitä oli 2 eri sahaa, toisen lätkässä luki Made in Canada, toisessa USA.

Erittäin hyvä tuollaiselle 10-25 cm halkasiaiselle puulle, harvennuksella. Tuli sillä koitettua, että järempi, melkein 60 cm tyveltä oleva kuusikin katui.
Täytyy vaan ne niksit tietää, (kaato kololta päin pisto puun sisään, ennen kuin tekee lopullisen kaato sahauksen, jne...)

Hyvin toimi, lämpimästi suosittelen jos jostain hyvä löytyy.
---

Huskullakin tuli koitettua. Ja erittäin hyviä. Tuollei oikeissa metsä töissä Huskun muotoilu on erittäin hyvä.
Isommat Stihlit tuntui liian isoilta möhköiltä, joten niitä en itse ottaisi...

---------------
Isä ukko osti muutama vuosi sitten Tuurista, Veljekset keskiseltä, Husqvarnan, jonkin pienen mökki(?) sahan. Päälle käsin ihan tosimiehen saha, ja kyljessä lukee muistaakseni 45 (vai oliko 55?). Ulko mitoilleen pienempi kuin perus 345 metsurinsaha. Mutta ihan tehokkaan oloinen ja on hyvin toiminut, mitä rankametsässä ja muissa pikku askareissa tarvinnut.
Ja makso alta 200 e, ihan hyvä ostos ollut.

Mulla on kotona kotona jemmassa ammatti metsurin saha 345 (oliko se E vai XP, en muista, toista vuotta sitten, kun viimeksi koko sahaan koskenut, sellainen malli missä se pääly koppa on pika klipseillä kiinni), itsehän en ammatikseni koskaan ole sahannut. Kiinni leikanneena ilmaiseksi sain, pienellä remontilla kuntoon, ja hyvin toimii.
-----

Siihen käyntiin saamiseen on yksi niksi, eli sammutus.
Aina kun sahaat, niin sammuta ryypyllä. (STOP-tappokatkaisijaa käytetään vain hätätilanteissa).
Jolloin seuraavalla käynnistyksellä koneessa on sopivasti kakkua, ja lähtee shutkot helposti, (tosin jos saha seisoo todella kauan, niin kyllähän se bensa aina haihtuu,varsinkin nykybensa).

Sitten kun seuraavan kerran kylmää sahaa käynnistää, niin ensin ryyppy päälle ja kaasu.
Muutama vetäisy että hörähtää.
Sen jälkeen ryyppy pois, mutta antaa kaasun olla.
Yleensä heti seuraavalla vetäsyllä käynnissä.

Tää sammutus/käynnistys on toiminut lähes kaikissa sahoissa joilla sahaillut, kunhan säädöt on olleet kohdillaan.

Jokainen saha tietysti on oma yksilönsä.....
------

Itse tekisin vaneri laatikon, jossa kansi ja sinne laatikon sisään jokin muovi kaukalo pitämään valuneet öljyt ja bensat, ja kun antaa kaukalon olla irtomallinen, niin se on helppo putsata.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 08.03.2009 17:06
Vastaa lainaten