Joo, kuten jo muutkin kommentoivat niin jouset ovat ne jotka Z51:n kovuuden tekevät. Iskarit vaan pysäyttää keinumisen. Base ja Z51 iskareissa on ero mutta se ei ole kovin kummonen - vaikuttaa vähän tohon vaimennuksen jämäkkyyteen eli siihen pysähtyykö keinuminen heti vai kohta. Tosin, kun pysähtyy heti niin sen voi mieltää kovuutenakin...Se siitä, sitten kommentoin iskareita:
Vette on aika kova alusta iskareille, renkaat ovat matalat, jouset kovat jne. eli huonot iskarit menevät loppuun nopeasti.
- Gabriel - ihan paskat
- KYB - superhalpa ja myöskin paska iskari jota harvoin edes japanilaiset autonvalmistajat käyttävät ensiasennusiskarina. Eivät kuulu urheiluautoon.
- Boge - myöskin edullinen kaukoidän tuote mutta laadukkaampi, en tiedä saako Vetteen mutta hyvä vaihtoehto käyttöautoon
- Monroe - kohtuu hyvä merkki, myöskin käyttöautoon jees
- Bilstein - laatuiskari. Vetten, Porschen jne ensiasennusiskari. Ei itse säädettävissä mutta remontoinnin yhteydessä voidaan vaihtaa jäykkyyttä. Bilstein sanastossa Base-jäykkyys=HD ja Z51=sport.
- Koni - laatuiskari. Myöskin esim Porschen ensiasennuskamaa. Säädettävät. Saatavissa kahtena tyyppinä: tavallinen punainen ja keltainen sport mutta ei ihan joka vuosimalleihin - tarkista Konin sivuilta josta löytyy myös tuotenumerot. Katuhinta sporteille Vetteen noin 630e sarja (syksy 2002), ei kannata tuottaa jenkeistä, menee samoihin.
Muista merkeistä mulla ei ole kokemusta.
Bilsteineja on ollut monissakin autoissa ja olen ollut tyytyväinen. Nyt olin vähän pettynyt kun Vettessa meni loppuun jo 50 tkm ajon jälkeen. Hommasin tilalle Konin Sportit. Konit vois palvella tässä pehmennysprojektissa siten, että jättää ne kaikista pehmeimmälle asennolle. Niitä voi sitten kiristellä jos siltä tuntuu, mun mielestä pehmein oli ihan liian softi asento ja väänsin kireemmälle - nyt pysäyttää liikkeen millisekunnissa.
"Custom valved" tms. on pelkkää mainontaa jos hinta on alle $1000 sarja. Ei pennin iskareita oikeesti ole tutkittu yhtään vaan otetaan jonkun halpisvalmistajan iskarit Vetten kiinnikkeillä ja pituudella, pyydetään ne esim. punaiseksi maalattuna ja ilman nimeä ja kun kokeiltaessa huomataan, että ne on vakiota veltommat niin annetaan markkinointiosaston keksiä niihin myyntipuhe. Avot custom - iskari on keksitty ja kyseinen Vette liike on juuri erilaistanut itsensä kilpailijoista. Kaikki tekee tätä kaikilla aloilla.
Melkein ostaisin sinuna, jos oot budjetilla, jostain romikselta base suspension jouset tai sitten yritä löytää kauppiailla halpa hinta Vette Brakesin pehmeistä jousista. Tietty jos iskarit on huonot/loppu niin ne pitää korvata.
Tässä romis josta hyvät kokemukset:
http://www.tabertouch.com/
Toni
Vette '91
Kupla ´67
Kupla '00
Land Rover '66
Edited by - ToniH on 26/01/2003 12:35:19