Kyllähän se auttaa älyttömästi kun on useampi appari jos ne vielä osaa hommansa. 24h kisassa jo sillä ettei kuski nouse autosta rastilla säästetään melkoinen aika ja kun se kerrotaan esim. 180 rastilla jotka kisan aikana kerää niin puhutaan helposti tunneista. Siitä päästäänkin sitten siihen ettei tämä ole välttämättä totuus. Apparien määrä ei ratkaise vaan se miten tiimi toimii yhdessä. Sanoisin että kolme autossa on optimi määrä. Silloin kuskille jää pelkkä ajaminen ja jo turvallisuuden kannalta tämä on iso asia. 4 jos on niin silloin yksi appari voi jo vähän välillä huilata. Jos autossa esim. 5 tai enemmän niin aikaa alkaa menemään jo siihen kun koko lössi pakataan autoon siirtymille tai rastien välille. Metsässä tietty pari voi jo juosta seuraavaa rastia etsimässä. Kyllä tässä lajissa pitää se yhdessä tekemisen riemu ja hauskuus säilyttää. Se ainakin itsellä on ollut se juttu tässä lajissa.
Veteraani luokka voi olla ihan hyvä ajatus jos vaan siihen on tarvetta eli tarpeeksi vanhoja kuskeja. Voisin helposti kuvitella että 10 vuoden päästä 24h valvominen voi jo ottaa melko koville. Tämäkin tosin on kovin ihmisen yleiskunnosta ja muista vaikuttavista tekijöistä riippuvainen asia.
Eikä sen tarvitse mikään veteraaniluokka olla. Voihan kisa aikaa vaikka lyhentää. Heinolan 8h kisa oli mielestäni tosi hyvä juttu ja mielelläni näkisin tämmösiä enemmänkin. Kisan pystyisi tuolloin ajamaan kokonaan valoisan aikaan.
Toisaalta 24h kisat on kestävyyskisoja sekä kaluston että miehistön suhteen ja näin ollen just hyviä nykysillä säännöillä.
|