Olen itse kuuro - ainakin lääketieteellisen termin mukaan, mutta itse en määrittelisi itseäni kuuroksi vaan viittomakieliseksi. Olen ihan supitavallinen ihminen; opiskelen samaa kieltä mitä tekin joudutte opiskelemaan koulussa ja olen menestynyt koulussa erittäin hyvin, toisin käytän viittomakielitulkkia oppitunnilla, joka tulkkaa puhekielen viittomakieleksi ja taas päinvastoin.
Monet eivät usko minua kuuroksi, ainakin näin aluksi, kun olen ihan 'normaali', uusien tuttavien mielestä, sillä itse pystyn kommunikoimaan puhekielellä erittäin hyvin sekä ymmärtämään puheita. On välillä erittäin huvittavaa seurata kuulevien keskustelua, jossa he mollaavat kuuroja nimittelen heitä vammaiseksi ja typeriksi, mutta mollaus loppuu yleensä siihen kun avaan suutani ja kerron olevani kuuro - selkeällä puhekielellä ja viiton samalla. Usein minua luullaan viittomakielitulkiksi kun olen yleensä 'tulkkaamassa' kavereilleni heidän hoitaessaan omia juttuja. Itse olen erittäin ylpeä itsestäni ja en koe tätä 'sairautta' - jota lääkärit mieluusti nimittäisivät tätä kuuroutta/kuulovammaisuutta - mikään ongelmaksi, olen vaan minä, oma itseni, ilman kuuloaistia.
Note! This message was posted anonymously!
|