Viestiketju: Nyt pelit käyntiin!
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 08.01.2003, 18:44
Lars:n Avatar
Lars Lars ei ole kirjautuneena
Humble Administrator

Rekisteröitynyt: 22.09.01
Sijainti: Helsinki, Finland
Blog Entries: 2
Perusasetus

Kari:

No roolipeleissä toimitaan ihan niin kuin oikeassa elämässäkin. Ainoastaan että vuosi voi olla joku muu kuin oikeasti. Olet (tai hahmosi on) ammatiltasi ja persoonaltasi joku muu kuin sinä itse (yleensä) ja joissakin peleissä voi olla vaikka eläimiä jne.

Eli annetaan joku lähtötilanne, ja sitten hahmosi kykyjen, taitojen, luonteen ja persoonallisuuden mukaan toimit kuten parhaaksi näet (tai hahmosi parhaaksi näkee).

Maailmassa tapahtuvat asiat sinulle kuvailee pelinjohtaja, joka "ajaa maailmaa" jossa pelaajat kulkevat ja toimivat.

Hahmosi (oletetaan että olet ihminen) sukupuolen, iän, kyvyt, ruumiinrakenteen jne. määrittelet sinä itse sääntöjen ja noppien puitteissa. Voit olla jotain mitä et oikeassa elämässä pysty oleen (olympiamitalisti, sotasankari) vaikka haluaisit, tai voit roolipelata vaikka paikallista kylähullua tai rapajuoppoa.

Pelaajat ja tapahtumat sitoo yhteen joku pelinjohtajan kehittämä pirullinen juoni jonka ratkaisun löytymiseksi peliä pelataan. Pelinjohtaja jotenkin salakavalasti johtaa pelaajat juonen äärelle.

Tässä on lyhyesti ja nopeasti minun näkemykseni roolipeleistä (mielessäni esikuvana oli tietty cthulhu & d&d). Korjatkaa jos olen "väärässä", kysykää jos on kysyttävää ja lisätkää jos on lisättävää.

Yhteen lauseeseen tiivistettynä: Jos osaat jotenkin toimia oikeassa elämässä, ja sinulla on hitunen mielikuvitusta, osaat roolipelata. (tai ainakin pystyt oppimaan)

--
Lars
Vastaa lainaten