Näytä yksittäinen viesti
Vanha 03.01.2003, 15:16
ToniH:n Avatar
ToniH ToniH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 05.04.02
Sijainti: Finland.
Perusasetus

Okei, siinä tulikin Dannelta linkki jossa selventävä kuva selitykselleni. Mutta, saman saitin toinen linkki otsikolla CDM removal kertoo, että radioyksikkö olisi kuskin penkin takana yhdessä ABS:n kanssa 1990 ja myöhemmissä. 1991 tehdasmanuaalin mukaan radio on pelkääjän kojetaulun sisällä ja ainakaan minulla se ei ole penkin takana - olen katsonut. No, eiköhän se selviä kun ottaa ja tutkii.

> Marko: Onko kukaan muuten viritellyt vm. 90 tai uudempaan stereosysteemeitä uusiksi.

Kuten mainitsin, mulla on projekti myös kesken. Olen jotain saanut tehtyä mutta homma on ihan vaiheessa.

> Marko: Ainakaan ihan suoraan noihin etukajareiden paikkoihin ei kovin hyviä kajareita saa kiinni, koska reiät ei taida olla mitään standardikokoja Takana on kylläkin standardi 6 1/2 tuuman reiät. Muutenkin nämä etukajareiden paikat on aika alhaalla keskiääniä ja diskantteja ajatellen.

Joo olet oikeassa, tekivät karhunpalveluksen kun kajarien asennus siirrettiin ovista pois. Pohkeiden alapuolella olevat paikat ovat todella hankalassa paikassa niin rakentelun kuin äänentoiston kannalta. Itse teen niihin uudet kotelot MDF:stä joihin sijoitan 5 1/4" erillis-sarjan paitsi tietysti diskantit A-pilariin sinne tuulilasin ja pilarin kulmaan sojottamaan otsaan. Alkuperäiskajarit ovat 6x4" todella matalaa mallia joten koteloa joutuu väkisinkin rakentamaan vähän syvemmäksi (korkeammaksi) jotta korvaavat mahtuvat. Homma onkin saada ne uudet kotelot sitten mahtumaan kynnysverhoilun alle.

Takaskobejen sovitelevyt on helppo tehdä. Poistetaan ne muoviset kehikot ja tilalle saman malliset ja paksuiset vaneri- tai MDF -levyt oikean mallisella reiällä. Mulla oli muuten vakiona takana 6x9" kajarit, onko sulla Boset ja siksi eri kokoiset?

> ZR-1: Radioasennuksiin erikoistunut liike teki -90 Corveten radio, vahvistin, kajarit, cdboxi asennusta kaksi kokonaista työpäivää. Onneksi sovittiin könttähinta.. Meni nimittäin firmalle aikalailla tappioksi..

Kun 3 v sitten ostin autoni kysyin 2 hyväksi tunnetusta liikkeestä hinta-arviota CD+skobet+vahvari -asennukselle ja asennustarjoukset olivat 5000mk luokkaa eikä silloin vielä tiedetty, että esim. kajarit eivät istu suoraan. Hupaisaa mielestäni oli, että about samat kamat asennettiin toisen näistä liikkeistä toimesta Volvo V40:een vuosi aikaisemmin ja hinta oli 685mk. Jätin sitten asennuttamatta koska pidin hintaa mielestäni kohtuuttomana enkä toisaalta luota siihen, että liikkeet voivat olla tarpeeksi varovaisia paneelien kanssa - >10 vuotta vanha muovi on yllättävän haurasta.

En ole mikään hifisti eivätkä tuotevalintani varmaan sellaisia tyydytä mutta teenkin systeemiä itselleni. Tässä yhteenveto:
- soitin: Pioneer DEH-P835R CD/RDS
- vahvari 1 etu ja takakajareille: Alpine 4 x75W
- vahvari 2 subbarille: Alpine 1x150W
- subbari: MTX 12" refleksikotelossa
- etukajarit: Sonyn 5 1/4" erillis-sarja
- takakajarit: hommasin tähän 6x9" Alpinet mutta tuntuvat niin leluilta, että tuskin niitä asennan vaan hommaan jotkut asiallisemmat
- takaluukkuun jonkinlainen laatikko johon vahvarit ja jakosuotimet piiloon, jäähdytys pohdinnan alla
- uudet kaiutinpiuhat ympäriinsä
- RCA:t ja herätepiuhat kummallekin vahvarille keskitunnelin kautta
- 16 tai 21 neliön virtapiuha kuskin puolen kynnystä pitkin taakse jossa sulakkeellinen jakoblokki (pääsulake tietty konehuoneeseen)
- maat kuskin selän takaa ABS:n kotelon kautta runkoon

Taistelen vielä sen asian kanssa, että tekiskö näyttävän vai piilotetun systeemin ja olen vähän kallistumassa piilotetun puolelle - helpompi tehdä asiallinen.

Kertokaa muutkin aikeistanne ja suunnitelmistanne josko sitä sais lisää innostusta ja hyviä idiksiä

Terv. Toni

Vette '91
Kupla ´67
Kupla '00
Land Rover '66
Vastaa lainaten