Viestiketju: Kevyt KA kysymyksiä
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 24.01.2009, 21:00
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SukiSuki Näytä viesti
Mulla luki 2000 vuoden Chevy Vanin koukus 4000Kg!!!
Olikos toi kirjotettu Ameriikaksi sinne koukkuun, kun täällä Härmässä saa vetää max. 3500kg jarrullista.
Sen jälkeen pitää siirtyä raskaaseen kalustoon...

Toisaalta harmittaa tuollainen (kevyt k-autoissa oleva) 3500 kg:n sääntö.
Moni tämän vuosituhannen puolella rakennettu auto kiskoo kevyesti tuollaisen 4 - 5000kg, kuivalla kelillä.

Sitten kun tullaan näihin talviliukkaisiin keleihin, niin hyvä kun omin avuin pääsee liikennevaloista lähtemään.
Sitten jos/kun pääsee liikkeelle, niin vauhtia kyllä saadaan kelattua siten, että ei olla muun liikenteen tukkona.

Ongelmaksi muodostuu tuon yhdistelmän hallittu pysäyttäminen juuri näissä ääriolosuhteissa.
Äkkinäisen jarrutuksen ansiosta painava kärry tuuppaa vetoauton perän linkkuun ja taas tulee lehdille kirjoitettavaa.

Tämäkin asia pitäisi saada jotenkin Järkevästi kelien mukaan rajoitettavaksi. Vähän niinkuin nämä nykyiset talvinopeusrajoitukset...

Sulan kelin aikaan saisi kiskoa kevyt k-a:lla sen mitä valmistaja & koukku sallivat kokonaispainoksi, mutta talvinopeusrajoituksen ajaksi
tämä koukkupaino rajoitettaisiin esim. tähän nykyiseen 3500kg:n.

Olisiko asiaan kannatusta? Varmasti näistä piireistä löytyisikin, mutta kuka niitä mahdollisia aloitteita alkaisi esittelemään?

Tule apuun Anja...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 24.01.2009 21:31
Vastaa lainaten