Minulla olisi tuollainen projekti pihan perällä, siitä on periaatteessa vain kone osina ja muita tekniikan osia irrallaan.
Akselit on viime talvena otettu auki ja vaihdeltu laakereita, tiivisteitä ja vetonivelien suojakumit, raidetangon niveliä,... .
Irrotettuja osia on pesty ja maalailtu viime keväänä (vaihdelaatikko, ulosoton vaihdelaatikko, vanteet, kardaanit, kytkinkoppa, ohjausvarret,...).
Noi vetoakselit ja -nivelet on ihan samanlaisia kuin etuvetoisissa henkilöautoissa.
Toisen puolen akseli on pidempi kuin toinen, mutta etu- ja taka-akselien vetoakselit ovat keskenään samanlaiset.
Kyseessä on 4-vetoinen ja 4-pyöräohjattu matalapainopistetraktori.
Levyjarrut kaikissa pyörissä.
Etuakselilla on 100% lukko (kytkentäholkilla), jota käytetään jalkapolkimella.
Taka-akselilla on ihan avoin tasauspyörästö. On mahdollista rakentaa etuakselilla oleva lukko myös taakse.
Etuakseli on kiinteästi pultattu runkoon kiinni, mutta taka-akseli on kiinni vain keskeltä, sellaisen rullalaakeroidun akselitapin varassa (vrt. traktorin etuakseli).
Kääntyy n. 6:ssa metrissä ympäri ja voi ajella n. 45* tienpenkkoja tien suuntaisesti. Kuskilta loppuu kyllä kantti ennenkuin kone nostelee tassujaan.
Ohjaus on tehostettu simpukkasysteemi. Urakkanuppia on kevyt pyöritellä kahden sormen otteella.
Jos joutuu pahoja paikkoja ajelemaan jatkuvasti, niin sitten voi lisätä vaikka vettä tai pakkasnestettä renkaisiin lisäpainoksi.
Pitää vaan laittaa kunnollinen kuppi-istuin ja hyvät turvavyöt, että kuski pysyy jakkaralla...
Ulosotto tulee eteen ja taakse. Ulosoton vaihdelaatikko oli kanssa auki ja sinnekin uusin laakereita.
Toi ulosoton vaihdelaatikko saa käyttövoimansa kampiakselin siivapyörältä kahden kiilahihnan välityksellä.
Vaihdelaatikosta voi valita, että pyöritetäänkö molempia päitä tai sitten vain takapäätä.
Vaihdelaatikon puoleinen siivapyörä pitää uusia, koska se ei lämmittämälläkään lähtenyt ehjänä irti. Helppo vaikka sorvata uusi tilalle.
Nostolaitteet on edessä, mutta on mahdollista lisätä myös taakse. Myös hiekoitin on mahdollista asentaa.
Takana on nyt vaan sellainen intin mallinen vetokita, joka on pultattu kiinni, joten siihen on mahdollista vaihtaa normaali vetokoukkukin
(tai sellainen Kombi -malli IKH:sta, jossa on sekä vetokita, että tuo normaali nuppi).
Lisähydrauliikkaa saa tietysti lisättyä tarpeen mukaan. Nyt siinä on vain nostolaitteet ja levyn kääntö.
Moottorina tuossa on 3-sylinterinen Kubotan kone. Mallista riippuen 900cc ... 1400cc ja hevosia jotain 25 ... 35hv.
Vaihteisto on muistaakseni synkronoitu 8+4 vaihdetta.
Viime keväänä soittelin yhdelle isännälle ja hän pyysi pelkästä karvalakkimallin koneesta 2500€, ilman mitään lisälaitteita.
Tarkoitus oli ostaa ylimääräinen etuakseli, josta olisin noi lukkovehkeet laittanut taka-akselille.
Tuossa omassa koneessa on iso puskulevy hydraulisella levyn käännöllä (kahdella sylinterillä),
sitten on n. 2m leveä 3-teräinen niittosilppuri ja vielä lisäksi n. 2m. leveä avoharja (lähes uudenveroinen harjaosa).
Nämä lisälaitteet on ihan käytön jäljiltä, toimivina tuotu tuonne kuusiaidan juureen.
Näistäkin pyydellään 500€ kappaleelta...
Näin joskus sellaisen rakennelman, että oli normaalista pumppukärrystä otettu ylimääräiset osat irti ja rakennettu kiinnikkeet nostolaitteita varten.
Ihan ketterä peli myös trukkilavojen siirtelyssä. Nostolaitteilla nostaa nostovarsien päästä 300kg ja vielä 3m:n päästä 145kg.
Takapyöriin tai takanostolaitteen kiinnikkeisiin kun laittaa lisäpainoa, niin voi nostaa enemmänkin, ilman että on heti perse pystyssä.
Näin myös sellaisenkin rakennelman, että koneen eteen oli istutettu normaali haravakone. Sellainen, joka heittää heinät koneen sivulle karhelle.
No, tuon ulosoton perään voi iskeä lähes mitä vaan, esim. sirkkeli & klapikone.
Lisäksi löytyy korjauskäsikirja räjäytyskuvineen. Pitäisi se kaivella jostain esiin, niin sitten voin kertoa tekniikasta enemmän faktaa.
Mun koneen tyyppi on TM800-529 1110ccm:n koneella, vm -84 (valmistusmaa on muuten Sveitsi) ja se on ollut koko ajan kilvissä & vakuutuksissa. Liikennevakuutus on traktorin vakuutus ja se maksaa vain alle 40€/v. Tämä on sellainen Pohjolan malli, kun siellä on melkein koko katon kokoinen lämmityslaitteisto katolla. Tarkenee pakkasillakin aurailla...
Jotta koneen saa käyntikuntoon, niin siihen pitää kone kasata tai ostaa toimiva käytetty.
Syksyllä myytiin HuutoNetissä tuollaiseen sopiva kampiakselivikainen kone Lumikon kylmäkoneesta vähän yli 200€urolla.
Melkein mikä vaan Kubotan tmv:n 3-sylinterinen kone sopii, ainakin pienellä sovituksella.
Pieni 4-sylinterinenkin, esim. VW1.6TD (IC:llä höystettynä) olisi pienillä muutoksilla mahdutettavissa konehuoneeseen.
Tuollainen konekin oli jo valmiiksi rempattuna tallissa, mutta se ostettiin käsistä.
Vähän juuri tästä syystä koneen rakentaminen on viivästynyt. Ei oikein ollut mielenkiintoa laittaa pientä alkuperäistä konetta,
kun melkein samalla vaivalla siitä tekee paljon räyhäkkäämmän pelin.
Melkein kaikista etuvetoisista autoista, joissa on esim. kone poikittain, kytkin kuskin puolella JA pakosarja etupuskurin puolella,
saa rakennettua pirteämmän moottorin tähän traktoriin. Tuon väärällä puolella konetta olevan pakosarjan j
a sen aiheuttamien ylimääräisten ähräysten (lähinnä turbo) takia myinkin sen koneen eteenpäin.
Olisi siihen saanut tehtyä sellaisen putkiston, että ahdin tulisi n. kytkinkopan päälle.
Voimansiirto kyllä kestää, vaikka laittaisi yli 100hv:n TDIC:n pellin alle.
Moottorin ja vaihdelaatikon välinen voimansiirto tapahtuu n. 5cm leveällä hammashihnalla (kuin järeä jakohihna).
Hihna kiristetään vaihdelaatikkoa kallistamalla.
Vaihdelaatikko on lähes keskellä konetta ja siitä lähtee järeät ristikkonivelillä varustetut kardaanit suoraan etu- ja takaperään.
Moottori on vaihdelaatikon vieressä, mutta ojan puolella.
Kytkimenä on ihan normaali, henkilöautoistakin tuttu kytkinpoljin, -vaijeri, -levy ja -asetelma + painelaakeri -systeemi.
Kytkimen akseli tulee kytkinkopan läpi, ja tähän näkyvissä olevaan tumppiin kiinnitetään tuon hammashihnan ensiöratas.
Tämän rakenteen ansiosta on suht. helppo laittaa myös toisentyyppinen kone tilalle tai muutella välityksiä.
Nykyisillä välityksillähän toi kulkee luokkaa 25km/h. Kelpo projekti vaikka ruohonleikkureiden kiihdytyskisoihin...
Kone tuosta on edellisen omistajan toimesta purettu palasille ihan vaan peruskunnostuksen takia (olin itse mukana purkamassa).
Mitään konerikkoa ei ollut tapahtunut. Nykyisistä osista kasaa vielä koneen, mutta tietysti kannattaa laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet uusia.
Helsingissä on kuulemma maahantuojalla osia (osoite ja varaosien numerotkin oli siinä korjauskäsikirjassa).
Sylinterikansi on purettu ja venttiilit on hiottu ja kasaus odottaa vain uusia ohjurinkumeja (+ pintaruosteen poistoa).
Uudet suutinkärjet ja jotain kiilahihnoja on jo ostettuna.
Ainoa työläs vaihe tuon koneen kasaamisessa on se, että kun noi osat ovat olleet toista vuotta osina ulkovarastoissa, niin pintaruostetta on vähän joka paikassa. Senhän saa tosin helposti fosforihapolla ja/tai sähköisesti elektrolyysillä / ultraäänipesukoneessa putsattua.
Kyllä keinoja löytyy kun vain olisi aikaa rakennella...
Kaikki osat Pitäisi olla tallella, mutta pieni mahdollisuus jonkin yksittäisen osan katoamiseen voi olla,
koska näitä osia on siirretty jo kolmanteen osoitteeseen osina laatikoissa...
EDIT: Kone on nyt myyty!