No tulee täältä ihan hyvää tietoakin näköjään.
Mutta silti ongelmahan on se että miten ja kuka valvoo yksinään yrittävää?
Mullakin duunissa ihan helppoa kaiken mitä siellä hitsaan = firman vastuulla. Mutta jos alan tekemään omaa hommaa esim. tmi/oy pohjalta. Mites sitten? Kun nyt meillä duunissa hitsataan esim. 600hst vesijohtoputkea pn10. Niin en tarvii voimassa olevaa luokkaa kun mut tunnetaan siellä ja ne tietää et mä osaan hitsaa sen. Näin siksi kun työantaja saa itse päättää haluaako/tarviiko hitsarilla olla luokkaa.
Jos mä laitan pystyyn firman ja alan hitsaan muille voinko mä itse päättää et en tarvii niitä luokkia? Jos noita luokkia oikeesti tarvii olla ja niin kuin meillä duunissa viellä uusimiset eli siis puolenvuoden välein (tai siis pitäisi, jos). Ei siinä oikeesti sivutoimisesti pysty hankkimaan mitään.
Eli siis mikä määrittää esim. noissa kuvissa olevat luokat? Onko se vaan suunittelijoiden/arkkitehdin perseen varmistamista?
Ja mitä noihin kauhoihin hitsattaviin nostokoukkuihin tulee. usein konemies sanoo et koukku tohon ja se on siinä. Sitä on ihan turha alkaa sanoa et ei se tossa ole hyvä tms. ei meinaan johda mihinkään. Meidän duunin urakoitsijoiden koneissa ne kyllä kaikki on rototiltin kiinikkeissä tai puomin kiinikkeissä. 99% kaikista nostokoukuista on just sellaisia valmiita hitsattavia malleja.
-sami-
|