Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 12.01.2009, 22:57
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

AutoDatan antamat ohjeet:


Irrotus
Irrota jakopään hihnan suojakannet [1] & [2]. 1.
Kierrä kampiakseli alkuperäiseen ajoituskohtaan:
Moottorin tunnus U25/661 - 4,32 mm ennen yläkuolokohtaa.
Moottorin tunnus U25/651 - 5,12 mm ennen yläkuolokohtaa.
2.
Menetelmä 1. Vauhtipyörän ajoitusmerkit:
Kierrä kampiakselia myötäpäivään, kunnes venttiilien vaihto tapahtuu 1. sylinterissä (vauhtipyörän päässä) ja
vauhtipyörän ajoitusmerkit on kohdistettu [3].
Kierrä kampiakselia vielä yksi kierros, kunnes ajoitusmerkit on jälleen kohdistettu [3].
3.
Menetelmä 2. Vauhtipyörässä ei ole ajoitusmerkkejä:
Irrota venttiilikoneiston kansi. Kierrä kampiakselia, kunnes venttiilien vaihto tapahtuu 4. sylinterissä.
Irrota 1. sylinterin imuventtiilin jousi. Käytä venttiiliä ja mittakelloa alkuperäisen ajoituskohdan paikantamiseen.
VAROITUS: Kiinnitä venttiilinvarteen kiinnike, jotta venttiili ei putoa sylinteriin.
4.
Irrota:
Ruiskutuspumpun hihnan kiristin [4].
Ruiskutuspumpun hihna [5].
Korvake [6].
Jakopään hihnan kiristin [7].
Jakopään hihna.
HUOMIO: Ruiskutuspumpussa ei ole ajoitusmerkkejä. Jotta ruiskutuspumpun hihnan asennus helpottuu, tee
ennen hihnan irrotusta merkinnät, jotka näyttävät ruiskutuspumpun hammaspyörän asennon moottoriin nähden.

Asennus

Asenna jakopään hihna niin, että hihnan merkit ovat kohdakkain kampiakselin merkin [8] kanssa ja nokka-akselin
hammaspyörän merkki on kohdakkain pultin kanssa [9] .
HUOMIO: Hihnassa on 35 hammasrakoa kampiakselin ja nokka-akselin hammaspyörien merkkien välillä (kulkien
kiristimen ympäri).
1.
Asenna kiristin [7] . ÄLÄ kiristä muttereita. 2.
Asenna korvake [6] . 3.
Asenna kiristystyökalu kiristinpyörään liukupaino asetettuna merkkiin nro 2 [10] . Työkalu nro 6028-T. 4.
Kiristä kiristimen mutterit [7] . 5.
Kohdista ruiskutuspumpun hammaspyörä aikaisemmin tehtyjen merkkien kanssa. 6.
Asenna ruiskutuspumpun hihna. Varmista, että hihna on kireällä kiristämättömällä puolella. 7.
Asenna kiristin [4] . Anna kiristimen toimia. Kiristä kiristimen mutteri. 8.
Kierrä kampiakselia kaksi kierrosta myötäpäivään. Varmista, että ajoitusmerkit on kohdistettu oikein [3] . 9.
Varmista, että nokka-akselin ajoitusmerkki on kohdakkain pultin kanssa [9] . 10.
Asenna jakopään hihnan suojakannet. 11.


Itse olen hakenut tuon yläkuolokohdan omissa projekteissani siten, että suuttimen reiästä kaadan dieseliä männän päälle, kunnes pinta nousee näkyviin ja sitten varovasti pyörittää kampiakselia kumpaankin suuntaan ja siten etsii sen männän ylimmän asennon. Tämän jälkeen tekee kunnolliset ajoitusmerkit, niin kaikki on jatkossa helpompaa...



Vastaa lainaten