Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 11.01.2009, 15:24
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Outoa nokkien kulumista on ilmennyt kaikissa "laahaavissa" syteemeissä, amerikkalaisten klassikkokoneittaen (esim. Jeepin I6) ja mm. kuplavolkkareiden palstoilta löytyy paljon topikkeja joissa kulumisongelmista viimeisen parin vuoden ajalta juttuja.

On todettu että nykyisistä moottoriöljyistä on poistettu, tai jos ei kokonaan niin ainakin radikaalisti vähennetty sinkkiä (ZDDP) saastemääräysten vuoksi. Sinkki vaikuttaa haitallisesti ainakin katalysaattorin toimintaan. Sinkki on kuitenkin oleellinen komponentti lisäämään liukuvan metallipintakontaktin pintapaineen kestävyyttä. Muutamista raskaan kaluston diesel moottoriöljyistä ZDDP:tä löytyy vielä hyväksyttäviä määriä - siis esim. nokan kannalta - ja tätä sinkki lisäainetta saa myös erikseen lisättäväksi erityisesti ensimmäisiin sisäänajon aikaisiin öljyihin.

Itse kuitenkin Jeepissäni käytän, ja tulen käyttämään vain mineraalipohjaisia riittävästi ZDDP:tä sisältäviä moottoriöljyjä. Ja vaihtoväli on sitten tietysti lyhyempi kuin moderneilla synteettisillä.

Olisiko tässä myös Sierraporukalle jutunaihe kahvikupillisen äärelle?
Vastaa lainaten