Minulla oli edellisessä talossa juuri tuollainen katos, joka oli muutettu autotalliksi. Talon rakentaja oli sen muuttanut. Muistaakseni siinä oli takana joku lainajuttu, olisiko ollut ARAVA-lainoitettu talo, jossa ei saanut olla tallia tai jotakin sellaista juttua siinä oli takana, että oli tehty alkuun vaan katos. Tai sitten oli vaan kapitaali ollut vähissä ja säästetty alkuun siinä.
Heräsi jossakin vaiheessa epäilys, että se talli ei ole ollut siinä alunperin. Tallin jatkona oli lämmin varasto, jonne oli ulko-ovi muualta. Varastossa oli seinälevytystä niin, että sillä oli peitetty ovi sinne tallin suuntaan. Se oli varmaan ollut joskus toinen ulko-ovi, autokatokseen. Purin pätkän sitä tallin ja muun talon välistä seinää ja sieltä löytyi aiempi kylmän ulkoseinän rakenne höyrysulkuineen ja tuulensuojalevyineen.
Perhanan kapea siitä oli tullut, kun ei riisikupistakaan tahtonut mahtua ulos, no 4-ovisesta myöhemmin vähän helpommin. Seinät oli eristetty osin tallin sisäpuolelle ja levytetty ensin lastulevyllä ja sitten päälle lujalevy. Vanha talon ulkoseinässä ollut puukuituinen tuulensuoja oli jätetty sinne lujalevyn alle. Mahtoiko olla edes silloin 70-luvulla riittävä osastointi? Luja-levyn saumat oli ainakin sen verran raollaan, että sieltä välistä olisi vetänyt palamisilmaa iloisesti. Ei ainakaan riitä nykyisin sellainen, vaan pitää olla paljon pätevämpi palo-osastointi.
Kannattaa hoitaa katoksen muuttaminen autotalliksi tarkasti nykyisten rakentamismääräysten ja kunnan rakennusvalvonnan vaatimusten mukaisesti, ettei tule jälkipuheita tai ongelmia talon ostajan tai vakuutusyhtiön kanssa. Käytännössä siis kait joutuu rakennusluvan hakuun, koska tilan käyttötarkoitus ja rakennuksen julkisivun ulkonäkö muuttuu?
__________________
Jukka
|