Sorry topikin sotkeminen, mutta asiaa siitä koneesta...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj
silloin kun käy niin vetää hyvin, jotain ongelmia bensansaannissa, ryypyllä leikkimällä pysyy käynnissä.
|
Meillä oli tuon koneen 3hv rinnakkaismerkki Evinrude, samaa ikäluokaa, jostakin 60-luvulta. Evikka on hyvin pitkälti sama kone. Myöhemmin oli vielä kaksi vähän tuoreempaa 4hv evikkaa, mutta tekniikka niissäkin oli ihan sama.
Tuttu oire, mitä yllä kuvailet. Tuli aina kuntoon kaasutin putsaamalla, itse asiassa riitti uimurikammion ottaminen irti (muutama ruuvi) ja tyhjentäminen. Oli lähes jokakesäinen homma, kun tankatessa aina joskus satoi. Noissa käytetty kaasutin alkaa nikottelemaan heti, jos on tippakin vettä bensassa. Vanhemmissa on pääsuttimen säätöneula alhaalla ja uudemmissa on uimurikammion pohjassa pieni syvennös suutinta varten ja siihen kun se vesitippa tulee (bensaa raskaampana), niin vesi nousee imussa suuttimeen. Tietäähän sen, miten siinä sitten käy...
Jos bensassa on ollut tarvittava määrä öljyä (vuosimallista riippuen, vanhimmissa 2-2.5%, uusimmissa 90-luvun alun koneissa 1-1.5%) ja vesipumpun siipipyörä(kumi) on ollut kunnossa, kestää nämä koneet varmaan maailman tappiin asti.
Tässä on aika hyvät sivut, joissa on käsitelty juuri nämä yleisimmät huoltohommat:
http://www.maxrules.com/fixtuneitup.html