AutoDatan antamaa Faktaa TD25 -koneelle:
Suihkutusjärjestelmä
Ruiskutuspumppu Merkki Bosch Kiki
Ruiskutuspumppu Tyyppi VE
Ruiskutuspumppu Osanumero 16700-44G05
Ruiskutuspumppu Osanumero 16700-1S800
Pumpputyyppi Jakajaruiskutuspumppu
Ruiskutusjärjestys 1-3-4-2
Suutin Merkki Bosch Kiki
Suutin ja suutinrunko Osanumero KV11257800/2
Avautumispaine - uusi/käytetty bar 103-112/98-103
Suutinkärjen vuoto (tippuminen) bar/sek 88-87/10
Hehkutulpat
Hehkutulppa - osanumero Beru 921 MJ
Hehkutulppa - osanumero Bosch 0 250 202 060
Hehkutulppa - osanumero Lucas/CAV HDS276
Viritys ja päästöt
Männän liike (pumppu) mm JAKK 0,71±0,02
Autodatan huomautus 25
16700-79P00 = 0,46±0,02
16700-79P01 = 0,71±0,02
Kampiakselin asento °EYKK 0
Joutokäynti rpm 700±50
Kuormittamaton kierrosluku rpm 4950-5150
Öljyn lämpötila °C 85
Joutokäynti - savutustestissä rpm 650-750
Säätimen nopeusalue - savutustestaukseen rpm 4800-5100
Max.aika korotetulla kierrosluvulla sek 1,0
Huoltotarkastukset ja säädöt
Venttiilivälys - imu mm 0,35 kuuma
Venttiilivälys - pako mm 0,35 kuuma
Puristuspaine bar 24,5-29,4
Öljynpaine bar/rpm 2,9-3,9/3000
Jäähdyttimen korkki bar 0,78-1,0
Termostaatin (ensiö/toisio) °C 82
Hehkut kannattaa testata myös irrallaan siten, että laittaa vaikka käynnistyskaapeleilla miinusta hehkun runkoon ja plussaa liittimelle.
Kytkentähetkestä alkaen alkaa mielessään laskemaan, että montako sekuntia kuluu, ennenkuin hehkutulpan kärki on punaisena.
Nopea tulppa hehkuu jo 5:ssä sekunnissa, mutta hidas tulppa vaatii 20 - 25 sekuntia.
Myös tulpan hehkuvaa kärkeä pitää seurata, sillä hyvä tulppa hehkuu kärjestään ja huono tulppa hehkuu sieltä tyvestään.
Kaikki tulpat pitäisi olla ainakin parin sekunnin sisään samanveroisia ja hehkua samasta kohtaa. Joskus on tullut eteen sellaisia koneita,
että siellä on sekaisin hitaita ja nopeita hehkuja. Hehkun rele määrää sen, että kumpiako tyyppejä pitäisi käyttää.
Esim. jos laitetaan nopeat pikahehkut ja autossa onkin alkuperäinen "hidas" hehkutuksen aikarele, niin silloin nämä
nopeat pikahehkut palavat rikki heti ensimmäisessä hehkutuksessa (ovat liian pitkään kuumana).
Jos taas laitetaan hitaat hehkut ja autossa on "nopea" hehkurele, niin silloin hehkut eivät ehdi kuumentua riittävästi ennen starttausta.
Hehkutulpat käyvät vanhemmiten hitaaksi ja vaativat sen takia kaksikin peräkkäistä hehkutuskertaa ennen starttausta.
Aika monessa autossa on sellainen systeemi, että kun virta-avainta kääntää sen "virta" -asennon jälkeen vähän lisää,
niin silloin saadaan hehkutuksen releelle "pakkosyötettyä" muutama sekuntti lisää hehkutusaikaa...
Viimeksi muokannut Kartse1 : 01.01.2009 18:30
|