Näytä yksittäinen viesti
Vanha 30.12.2008, 22:08
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Perusasetus

Minun ymmärtääkseni voi käyttää toisen akselituennan osia, jos akselimassat riittää, eli käytännössä osat on tarkotettu tarpeeksi kovaan käyttöön.
Periaatteessa myös itsetehtyjä akselintuentoja voi käyttää, jos osaa laskea vaadittavat lujuudet ja verrata vastaaviin (vaadittaviin) tehdastekoisiin.
Tällä hetkellähän esimerkiksi jakareitten yläkiinnikkeet todetaan "laillisiksi" ihan silmämääräisellä tarkastelulla. Tuskin se suurlujuusputkestä itse hitsattu tukivarsi tai panhardi tehdastekoista häpeää, mutta hitsareta ja säätäjiä on joka lähtöön.
Samaa olen myös ihmetellyt turvakaarien kanssa: kyllä kunnolla hitsattu teräsmutka kestää putkessä paljon paremmin, kuin kerran taivutettu (=pehmennyt) putki...

En kyllä keksi, miksei volvon/scanian/minkä tahansa muun ilmajousitteisen auton nelilinkkiä ei ei voisi hyväksikäyttää. On se kuitenkin tehty kestämään 10x isomman massan alla.

Esimerkiksi itsekantavaan koriin flippikeulaa tehdessä menee homma muutoskatsastuksella, mikäli tukiputkille löytyy lujuuslakennat. Meille useammalla konttorilla jo sanottiin "ei käy!" ennenkun löyty joku, joka tiesi pykälät...

Mutta katsureita on joka lähtöön ja ake hoitaa loput.
Vastaa lainaten