Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Ööh siis mun mielestä olka-akselit on kaikissa XJ:ssa jotakuinkin samat, ja navat tosiaan käy suoraan on se sitten uutta tai vanhaa mallia. Muistaakseni kaikki (uudempi ja vanhempi malli) "unit bearing"- tyyppiset navat käy myös ihan vanhimpiin XJ:n D30-aksuloihin joissa oli vielä huollettavat laakerit. Mutta levyissä on tosiaan sitten eroa, eli se uudemmanmallinen napa vaatii eri jarrulevyn kuten jo todettua.
KAIKISSA abs- versiollisissa katkeamattomalla vetarilla olevissa ja vuodesta '96 eteenpäin kaikissa XJ:n D30:ssä on isot ristikot, eli samat mitä käytetään D44:ssä. En oikein ymmärrä mitä haet sillä, että naittaisit D44:n sisemmän vetarin ja D30:n ulkopätkän? Ristikko on kuitenkin sama, ja se on heikoin kohta kyseisissä vetareissa on se sitten D44:stä tai D30:stä. En muista että olisi edes jenkkivoorumeilla nähnyt/ kuullut että XJ:n alla olevasta D30/D44:stä olisi vetari katkennut oikeastaan mistään muualta kuin ristikon korvakkeista, tai sitten on ristikko levinnyt. Perin harvoin taitaa katketa sisempi vetari spoorien kohdalta tai jostain "keskeltä".
|
Miun autossa on alunperin sellaiset olka-akselit, joissa on jarrusatulankiinnitys kiinteänä. Ei siis kahdella pultilla kiinniolevaa erillistä osaa jarrusatulan liukuavarten, kuten vanhemmanmallisissa olka-akseleissa. Tarkistin tänään että jarrulevyissä tosiaan on eroa kiinnityspinnan paksuudessa.
Superior kitin vetarit on paksummat kuin D30 alkuperäiset isoilla ristikoilla varustetut ja sen takia suunnittelen miten saisi edullisimmin varavetareita kun noi nykyiset kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa. Vai onko jossain D44 akselissa suoraan noihin D30 27 boorisiin napoihin sattuvat ulkopäät, tuskin? Eli ideana käyttää isoristikkoista D30 ulkopäätä ja sopivan pituista D44 sisäakselia Yhdistettynä.