Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anssi80
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).
|
Eli letku on sellainen, että siinä on normaali öljynpaine koneen käydessä.?
Letkurikon sattuessa kone pumpaa alle minuutissa kaikki öljyt pihalle ja vaarana on kampiakselin laakereiden kiinnileikkaaminen. Toivottavasti ihan näin pahaa vauriota ei päässyt tulemaan, jos kone kerran pyörii.
Aikas monessa autossa on sellainen varosysteemi, että jos öljynpaine tai -pinta laskee liikaa, niin kone sammuu itsestään. Eikä lähde käyntiin, ennenkuin öljyä on lisätty riittävästi.
Jos on wanha ja wäljä kone ja se on pumpannut kaikki öljynsä pihalle, niin se ei välttämättä lähde nostamaan paineita, koska öljypumppu ei jaksa nostaa öljyä sieltä öljypohjasta. Siinä tapauksessa pitää irrottaa öljynpaineen anturi (tmv. roppu öljykanavasta, -pumpun yläpuolelta) ja vaikka tippakannulla pumpata öljykanavaan öljyä, kunnes -pumppu on täynnä tavaraa.
Kannattaa tutkia sen sammuttimen toiminta ja tarvittaessa vaikka lukita rautalangalla auki -asentoon. Sitten yksi suutinputkista löysälle ja starttauksen aikana seuraat, että nouseeko öljynpaineet ja tuleeko suutinputkesta tavaraa.
Vanha kone ei välttämättä lähde käyntiin edes nollakeleillä, jos esim. hehkut ei toimi. Jos öljynpaineet nousee ja suutinputkista tulee tavaraa, niin sitten kannattaa tutkia tuo hehkujärjestelmä.
Starttipilotti (tai lohkolämmitin tunniksi päälle) on hyvä keino saada hehkuviallinen kone käyntiin. Pitää vaan jättää hehkuttamatta jos käyttää Pilottia. Jos kone kalistaa kovasti käynnistysvaiheessa, niin silloin on liikaa pilottia ja kannattaa odottaa hetki, muuten tulee kiertokanki lohkon kyljestä läpi...