Kyllähän oli taas mutuun perustuvaa kinaamista. Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 kertoo seuraavaa:
Lainaus:
5. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin muuttaminen vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota seuraavin edellytyksin:
a) kori ja mahdollinen runko tai pohjalevy muutetaan kaikilta osin vastaamaan avoautoversiota; tällöin umpi- ja avoautoversioiden teknisistä eroista on esitettävä luotettava selvitys;
b) tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 24 §:ssä säädetyn mukainen; ja
c) etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla tulee olla kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.
|
Tiivistettynä: Jos pajerosta on olemassa avoversio, niin muutos onnistuu ilman lupaa. Siinä tapauksessa kori pitää muuttaa vastaamaan alkuperäistä avoa (tuulilasin kehys, turvakaaret) tai laittaa AKK:n mukaiset kaaret. Mielestäni pitkää Pajeroa ei ole tehty avona, joten se estää muutoksen.
Muutoksen saa kuitenkin tehdä aken luvalla: Trial-kelpoiset kaaret autoon, maksu akeen ja lupa on aika selvä.