Viestiketju: Uusi hj61 harrastaja
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 07.12.2008, 14:44
Morjenz:n Avatar
Morjenz Morjenz ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Tuusula, Finland
Viestit: 1.806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Tervehdys kaikille.
Pe 5.12 huoltoauto hj61 1987 lukkoakseleilla saapui valkeakoskelle.

Nyt pitäisi selvittää auton kuntoa tarkemmin ja kaipaisin asiantuntija-apua, löytyisikö ketään valkeakosken lähistöltä jolla olisi kärsivällisyyttä perehdyttää noviisia toyotan tekniikkaan?

Kotimatkalla selvisi seuraavaa:
1. Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?

Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

2. Murrokset pitää kauheaa ronksotusta, voiko ne ajaa hajalle asti ja päästä vielä kotiin vai jumittaako ne ohjauksen hajotessaan?

3. Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?

Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?

4. Tarkoituksena on korottaa koria ja jousitusta hieman ja laittaa 33x12.5 renkaat, mitä eroa on laittaako 8 vai 10" leveät vanteet? onko leveämmät paremmat maantiellä ja suuremmilla paineilla?
5. Saako keskelle akselia rakentaa lisäjousen? sen voisi joskus vaihtaa ilmapalkeeseen jos löytää sopivat. siis etu ja taka-akselille.

Kiitokset vastauksista
Vastaan niihin kykyjeni mukaan, joista jostain jotain voin tietääkkin... Viisaammat korjatkoon ja vastatkoon niihin kysymyksiin, mistä en tiedä.

1. Kannattaa selvittää vika siten, että toinen kaveri huljuttelee rattia ja toinen katsoo ohjauksen osia, missä mahtaa välys olla... varmasti löytyy tällä konstilla... En usko, että pelkkä ohjausvaihde voi olla noin holo... Ja itse en ainakaan uskaltais ajella

2. Voihan niillä ajella, mutta järkevää se ei ole. Kannattaa vaihtaa ennenkun hajoaa, ikävä jos menee metsässä rikki, siellä se vaihto ei niin mukavaa ole

3. Katseleppa kardaanien ristikkojen kunto ja kannatinlaakerit, mikäli sellasia on... Sieltä löytyy todennäkösesti aika suuria välyksiä...

4. Leveemmillä vanteilla kumi luonnollisesti leveämpi ja parempi maantiellä ainakin omasta mielestäni. 8" vanne metsäkäytössä parempi... Itsellä 8" vanteilla 13,5" leveät Mudzillat ja hyvin rokkaa sekä metsässä, että maantiellä.

5. Saa rakentaa, mutta mielestäni se ei ole kannattavaa (yleensäkkään mitkään lisäjousiviritykset), lisäkorotusta saat esim OME:n jousipakoilla...
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään!
Vastaa lainaten