Tervehdys!
En voi kehua VM:ää. Jotkut ovat menestyksekkääsi ajaneet 500tkm, minä en edes 50 tkm.
Ostaessani RR oli ajettu 198tkm ja vettä tihkui ulos. Ajelin noin 25 tkm vettä lisäillen ja tein kannentiivisteiden vaihdon ja kaikki oli kunnossa. Takana nyt noin 25 tkm lisää ja taas menee vettä. Mistään ei tule ulos, glykoli ei lämpinänä haise, mutta nesteet häviää pikku hiljaa (noin 0,5 l/1000km), eikä alle jää lätäkköä kylmänä eikä kuumana. Yhden viikon aikana pimeni pari hehkua, mutta ne nyt on vähän kulutustavaraa. Silloin käyntiinlähtö otti jo aika lujille.
Vähän tehoton se on 106 /112 hp mittaustavasta riippuen, sillä pärjäilee, mutta enemmän kaipailen lisää alakierrosvääntöä, sitä siitä ei todellakaan löydy. Kulutus on kuitenkin melko kelvollinen 10l/100km. Kova nokivasaramainen kalkuttava traktorin ääni tuli vielä kaupanpäälle. Tekniikka pitkälti 60-70 -luvulta, kone kovin korkean mallinen ja paikoin todella ahdas ruuvata ja rempata (pakosarja, öljynsuodatin, hehkut ym.). Moottorinlämmittimen joutuu rakentelemaan pumpun avustamana kun vedenkiertoa ei muuten saa kunnolla tai pitää tyytyä öljypohjanlämmittimeen, mulla on molemmat. Tai webasto toki olisi tässä tapauksessa järkevin.
Osia kyllä saa, eikä ne ole ihan pahan kalliita kun vain tietä mistä hankkia. Onneksi Turussa on joku liike jossa yksi pitkä mies niitä kyllä myy. Osat ei kuitenkaan ole edullisuudessaan V8:n hinnoissa kuitenkaan. Suodattimet sopii mallia Massey Ferguson / Valtra. Kylmäkäynnistys on ihan ok, mutta hyytyy kohtalaisen helpolla kovilla pakkasilla. Jakopää on rattailla, jos jotakin positiivista haluaa sanoa. Kaaveli on V8 koneesta, joten TDI200 koneen vaihto ei mene heittämällä. Kone on kuitenkin muuten todella hyväkuntoinen ja uskon sen menevän pitkälle kun vain kannet saa pitämään nesteet. En kuitenkaan suosittele, en missään autossa, enkä kenellekään. Tarkan kuljettajan kone se on ja siitä pitää pitää kovasti huolta. No, onhan näitä heikon maineen moottoreita muissakin autoissa ja mainitakseni sen erityisesti että missään LR/RR tuotteessa ei koskaan ole ollut vielä HYVÄÄ moottoria. Ehkä TDi200 on yksi parhaita mutta sekin on loppuviimeksi keskimäärin melko heikko esitys. Jos LR/RR -tuotteissa nyt muutenkaan niin kovin paljoa hyvää loppuviimeksi on...paljon sähkövikaa, ruoste kuppaa alumiinipeltien alla ja voimansiirto ei ole ihan järeimmästä päästä... ei sillä en aio kyllä kehua Tojotiakaan, sillä tässä kuitenkin oli tarkoitus kirjoittaa oikeista autoista ;-)
TT
|