AIkaisemmin oli niin, että katolla olevien valojen piti olla etummaisen akselin etupuolella.. Ja välillä asia oli niin, että katolla sai olla jossain autoissa katolla, vaikka olikin etuakselin takapuolella.
Nyt taas sanotaan, että etuakselin pystylinjan takapuolella ei sais olla valoja.. Koittakaa ny päättää!
Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..
Ei ole linkkejä, eikä ole faktaa vaan ihan muistikuvia. TÄältä tai NCF:n foorumilta luin noita noin vuos-kaksi sitten.
Perseestä koko Suomen valomääräykset.. Toi koko referenssihommaki o iha naurettava. JOs meet inssiltä tai poliisilta kysymään, että mitä noi tarkoittaa tai mihin ne perustuu, niin kukaan ei tiiä mitään.
Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.
Toi muistaakseni oli jossai autowikissä tms..
Ja tuo parilline valomääräkin lienee jo vanhaa tietoa..? EU-maassa, eli esim Ruotsissa, on parittomia määriä valoja hyväksytty.. Ni eikös ne täälläki pitäis olla?
Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä?
Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä.
TUlipa taas päivän purkaukset tehty.