Viestiketju: tatsuni haluaa valot..
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 17.11.2008, 08:39
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lakupekka Näytä viesti
onko vaikeeta ruveta vetämään valoille kaikki piuhat uusiks??? nykysellään ei toimi ku parkit eesä ja takana. mikään muu valo ei toimi...., ei vilkut eikä hätäritkään. äkkiseltään näytti sulakkeetkin ehjiltä. tietäs vaan mistä alottas ja miten, vetämään uudet piuhat.
Vaikeus on tapauskohtaista ja riippuu hyvin paljon tekijän tai tekijöiden osaamisen tasosta. Mielestäni kaikkien johtojen uudelleen vetäminen on kuitenkin aika kova (lue: turhan kova) homma. Ja todennäköisesti vika ei edes ole itse johdoissa vaan maadoituksissa, releissä, valokatkaisijassa tms.
Oletko edes tutkinut ovat polttimot ehjiä ja tuleeko lampuille jännite?
"äkkiseltään näytti sulakkeetkin ehjiltä" - tarkoittaako silmämääräistä arviointia vai oletko mitannut/testannut sulakkeiden kunnon jollain muulla tapaa?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiiri Näytä viesti
Juuri eräs sähkömies tuossa vinkkas että kun laittaa valoille virran kulkematta sulakerasian kautta niin saa paremman valotehon. Eli virta suoraan laturilta. Kun harmittelin noita terraario-sukusten huonoja valoja. Kuulemma huomattava ero tehossa.. Kertokoon joku sähköistä enempi ymmärtävä lisää, mää kun en tiä sähköstä kun -iskun ja -laskun, molemmat sattuu.
Valoteho voi parantua, mikäli alkuperäisessä järjestelmässä on paljon jännitehäviötä välillä akku -> polttimon kanta.
Tässä oletan, että laturin ja akun välillä ei ole jännitehäviötä jolla olisi käytännön merkitystä.

Hanki yleismittari. Mittaa auton käydessä, valot päällä, jännite akun navoista. Pitäisi olla jotain ~13 - 14VDC.
Eri automerkeissä, -malleissa ja -yksilöissä on eroja.
Seuraavaksi mittaa jännite ajovalopolttimon kannalla. Mitä lähempänä ensimmäistä mittaustulosta ollaan, sen parempi.

Jos päätät tehdä valojen sähköt uusiksi, laturin sijaan virta kannattaa ottaa suoraan akulta. On helpompi johdottaa ja lopputulos on sama.
Sulakkeet pitää joka tapauksessa olla, ne asennetaan omatekoisessa kytkennässä akulta tuleviin johtoihin ennen releitä.
Tämä löytyi pikaisella kuukletuksella, tuosta selviää tarvittava kytkentä.
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/kytkis.JPG

Linkin kuvassa kytkentä on tehty neljällä releellä jostain syystä, ehkä esimerkin autossa on ajotietokone tms. joka tutkii vasemman ja oikean puolen polttimoiden eheyttä erikseen, ehkä jotain muuta - en tiedä enkä viitsi ottaa selvää

Kahdellakin releellä onnistuu, pitkille yhteinen rele ja lyhyille yhteinen. Releiden ohjaukset alkuperäisen järjestelmän johdoista pelkästään vasemmalta tai oikealta puolen, kumpi vain on paremmin saatavilla. Releiden käämin toinen pää (nasta 85) kannattanee kytkeä auton alkuperäisiin johtoihin eikä maahan kuten linkin kuvassa.
Virtajohtimet tulee valita riittävän paksuja, >2.5mm2
Vastaa lainaten