Puolikevennetty=SF=Semi Floater
Täyskevennetty=FF=Full Floater
Puolikevennetyssä vetoakseli kantaa auton painoa ja laippa johon rengas pultataa kiinni on kiinteä osa vetoakselia. Vetoakseli kun katkee niin lähtee rengas tikkuineen lentoon. Poikkeuksena jotkut nerokkaat SF akselit kuten esim. LJssä. Puolikevennetyn tuntee helpoiten siitä että siinä ei takanavassa ole ulkonemaan kuten esim. etuakselissa napalukko. Eli pinta johon rengas pultataan on koko navan osalta samassa tasossa.
Täysikevennetyssä taas takanapa on laakeroitus akseliin ja vetoakseli välittää vain vetoa tasauspyärästöltä eikä siis kanna yhtään auton painoa. Jos vetotikku katkeaa niin rengas pysyy paikallaan ja napa pyörii kuten ennenkin laakereiden varassa. Tunnistaa helpoiten ulkonemasta takanavassa joka muistuttaa etunapaa sillä erotuksella ettei ole napalukkoa vaan vetoakseli on pultattu laipalla napaan.
Toyotissa SF akselia on karkeasti noin 19xx-1979 vuosimalleissa ja joissain 81-8x hj-60 malleissa.
FF on vahvempi.
Ainoa huono puoli FFssä on vetoakselin laipan pulttien kestävyys ainakin toyotissa mutta senkin saa korjattua muuttamalla pultit vahvemmiksi ja lisäämällä niitä.
|