On noissa ollu sitäkin vaivaa joskus että hehkutus jää päälle. Se johtuu useimmiten just siitä pre heater timer purkista. Mutta, oletko ihan varma ettei toinen tai molemmat akut vaan ole sökönä. Minulla oli joskus vuosia sitten HJ:ssä ehkä vuoden vanhat akut ja rupesi tekemään satunnaisesti parin kuukauden välein tuontapasta oiretta. Tartatessa vaan naksahti ja ei jaksanut pyöriä. Muutaman kerran kun naksutteli, lähti normaalisti ja toimi kun ei mitään taas kuukausia. Kolmannella kerralla sitten ei enää lähtenyt, kävi helvetinmoinen lojaus ja toisesta akusta lensi yksi korkki metsään, savu vaan nousi kennosta. Onneksi siinä vaiheessa oli jo pelti auki ja akussa senverran heikot korkit että jengat vaan jäi reikään. Vaihdoin vaan toisen akun kun olivat melkein uudet, sen jälkeen toimi.
Jos se radion jännitten alennin on kerran tyhjentänyt akut kokonaan niin sopii hyvin kuvioon. Nykyakut tahtoo kuolla jo ensimmäisessä syväpurkauksessa. Nykyiset korkittomat akut on muutenkin ihan pa**oja. Lataa ensin akut varmasti täyteen ja mittaa startatessa kummastakin akusta erikseen jännite, pitäisi olla puolen voltin tarkkuudella samat jos akut on hyvät. Ilman starttivirtaa on turha mittailla, se ei kerro mitään. Sekin viittaa akkuihin että vika kestää vaan muutaman minuutin, silloin hehkun kuuluukin ottaa virtaa ja se vaan loppuu jos akut on ihan finaalissa. Pelkkä laturi ei pysty pitämään jännitteitä ylhäällä hehkutuksen aikana. Ja kuuntelet vielä lähteekö hehkurele pois päältä käynnistyksen jälkeen, se kolaus kuuluu kapiiniin saakka ja samalla jännitteet nousee. Jos jännite kerran nousee muutaman minuutin kuluttua, vaikka pienikin jännite, hehkutus lähtee pois päältä. Se pieni jännite vaan johtuu tyhjistä akuista. Ne releet on siinä apparin pyöränkotelon päällä konehuoneessa, toinen pienen solenoidin näkönen ja toinen iso peltikuorinen rele.
timop
|