Grand Cherokeissa akselien lukot menee näin:
ZJ/ZG (93-98) - edessä aina avoin tasauspyörästö, takana joko avoin tai kitkalukko,
WJ/WG (99-04) - takana joko avoin tai kitka, jolloin edessä vain avoin sekä sitten jos takana on Vari-Lok (eli keskikonsoolissa lukee: Quadra-Drive) on sellainen myös edessä!
Jakolaatikot Grand Cherokeissa menee näin:
ZJ/ZG (93-98), jos jatkuvaneliveto (kepissä 3 -asentoa: 4HI, N ja 4LO), on jakolaatikko tyyppiä NP-249 ja se on viskokytkimellä, ja kun olen noihin tutustunut, ne on AINA takavetoja, pääakseli menee viskon läpi ja on yhtäpuuta takakardaanin kanssa!!! Etuvetoa säädetään viskolla!!!
WJ/WG (99-04), jos jatkuvaneliveto (kepissä 3 -asentoa: 4HI, N ja 4LO), on jakolaatikko tyyppiä NP-247 ja se on progressiiviselläkytkimellä, ja kun olen noihin tutustunut, ne on myös AINA takavetoja, pääakseli menee kytkimen läpi ja on yhtäpuuta takakardaanin kanssa!!! Etuvetoa säädetään viskolla!!! Näissä öljynvaihto 30.000km:n (dieselit) tai 36.000km:n (bensakoneiset) on ehdottoman tärkeää kytkimen eliniän kannalta!!!! Vaikka vaihtaisi kerran tai kaksi turhaan öljyt, se on aina halvempaa kuin uuden kytkimen vaihto!!
Jos kepissä enemmän asentoja, kyseessä joku muu osa-aikaisen ajon jakolaatikko (NP-231 tai NP-242)!! Suomessa on tietääkseni yksi kappale WJ -mallia, jossa on NP-231 jakolaatikko, sen on omistaja itse ostanut Californiasta ja tilannut sen sillä jakolaatikolla!!!
|