Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja praimery
Hain laatikkoon pari litraa mobilin sae 80w-90 api gl4 öljyä. Myyjä sanoi, että hypoidiöljy on api gl5. Otin tuota ensimmäistä joka ei ole hypoidiöljyä. No, laatikko ei puhdistunut vielä kahdella "puhdistuksella", vaan pitää hakia lisää. Kumpaa kannattaa siis jättää laatikkoon; 80w-90 api GL4 vai 80w-90 api GL5 hypoidiöljy?? Mitä nuilla GL4 ja GL5:llä on eroa? Hypoidiöljy on kai raskaampaan käyttöön kelpaavampaa?
|
Teboilin kertomaa vaihteistoöljyjen API-luokituksesta:
http://www.teboil.fi/Publication.asp...5650;5660;5662
Peukalosääntönä voisi sanoa, että manuaalivaihteistoissa käytetään yleensä GL-4:sta ja perissä GL-5:ta, ellei valmstaja suosittele muuta. GL-5 ei ole laatikkoon parempi, jos synkronointi on suunniteltu toimivaksi GL-4 -öljyllä.
"Hypoidi" tarkoittaa autossa yleensä perävälitystä, jossa pinion-akselin linja ei ole samalla kohdalla kuin lautaspyörän akselin linja. Sen näkee usein jo ulkopuolelta, kun katsoo perämurikkaa sivulta päin: jos kardaanin laippa on samalla tasolla akseliputkien kanssa, niin todennäköisesti siinä ei ole hypoidi-vaihdetta. Hypoidi-mallinen kulmavaihde vaatii paremmin lisäaineistetun öljyn, koska hampaiden välillä on kova kuormitus ja hankaavaa liikettä. GL-5 -luokan öljyä käytetään yleensä juuri hypoidi-vaihteiden kanssa, koska siinä on paremmat paineenkesto-lisäaineet kuin GL-4:ssa. Valmistaja saattaa vaatia GL-5:ta myös silloin, jos on jokin kovasti kuormitettu muu kuin hypoidi-tyyppinen vaihde, eli laitetaan valmistajan suosituksen mukaan.
Kulmavaihteista tarkemmin mm. tässä:
http://science.howstuffworks.com/gear4.htm