Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Antti-
"niin ne kun pyörii reilut 130 km/h, on niihin varastoituna energiaa jo useampikin kW"
Tämä on se lause, joka minun silmilleni hyppäsi kun luin sen eka kerran.
Koko tämän jurnuttamiseni pointti oli: eikö sitä alkujaankin ois voinu selittää että siinä dynossa sillä autolla kiihdytetään massaa vasten ja auton voimansiirrossa olevat massat aiheuttavat virhettä mittaukseen? Varsinkin kun sopii olettaa että kirjottajalla on ymmärrystä asiasta sen verran että kykenee sen kerralla ja riittävän selvästi ilmaisemaan. Viekö se aikaa enemmän kuin tämmönen eipäs juupas väittely siitä kuka ymmärsi asian mitenki?
Toiseksi, tuossa lauseessa minun luetun ymmärryksellä (joka on kuitenkin rajallinen) kerrotaan renkaaseen varastoituneen energiaa ja mitataan sitä tehon yksiköllä. Mikäli muut ymmärtävät tuon lauseen jotenkin muuten niin oikaiskoo minun harhaluulot ja toivottavasti perustelevat sen miksi se pitäs ymmärtää toisin ku minä ymmärsin?
|
Oikessahan sinä olet, liike-energian eli kineettisen energian yksikkö on K tai E ja pikkukoo alakulmassa. Mutta tällä siis saadaan tuotettua Watteja.
Ja eihän tässä millään fysiikan tunnilla olla, enkä minä varsinkaan mikään opettaja.

Varsinkaan kun puolilta öin jotain kommenttia kirjoittelen. Enkä todellakaan halua väitellä/riidellä tästä, enkä muustakaan asiasta.