Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SaSa
Mites tommosta sitten korotetaan? Pitemmillä jousilla tietysti mutta ajettavuus ei saisi huonontua juurikaan ja ihan älyttömästi ei sais mennä rahaakaan.
Missä vaiheessa tukivarret pitää vaihtaa pitempiin? Panhardin kiinnikkeitä ilmeisesti voi siirtää että akselit saa takaisin keskelle?
Mites noi kardaanit riittää sitten? Onko molemmat slip yokella? Jos löytyy hyviä tekniikkalinkkejä niin saa heittää tänne.. Meneekö kulmat vituraksi 2-3" korotuksella?
Renkaiksi riittäisi jotain 31"-32", ainakin alkuun.. =) Saako niille helposti tilan tehtyä ja riittääkö orkkis levikkeet jollain 8" vanteella?
|
Juu, helppoa kuin heinänteko koska vieterit on joka nurkalla. 2-3" kestää korottaa orkkistukivarsilla. Tosin jos alkaa hifistellä niin edessä caster-kulma ja pinionikulmaa voisi vähän hienosäätää siirtämällä alatukivarsia edemmäs. Tämä olettaen että ZJ:ssä on vastaava säätömahdollisuus korinpuolen kiinnikkeissä kuin XJ:ssä. Panhardin kiinnikkeitä EI tarvitse siirtää, vaan poraa uuden reiän oikeaan kohtaan kiinnikkeessä ja mielellään vaikka vahvistaa hitsaamalla pätkän lattaa siihen kohdalle.
ZJ:ssä on ainakin edessä tuplaristikkokardaani, takana tod.näk. slip yokella (?).
Lainaus:
Tarkoituksena ei siis ole rakennella mitään HC-offilaitetta vaan lyhyet työmatkat ja pitemmätkin trailerinvedot pitää onnistua. XJ olisi halvempi ja helpompi(?) mutta vetohommat on vähän niin ja näin, liki 3tn pitäis saada liikkumaan silloin tällöin..?
Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa? Hajoaako ne viskot ja mitä kustantaa?
Mistä kannattaa erityisesti etsiä ruostevaurioita?
Kiitos asiantuntevista vastauksista!
|
XJ ei ole yhtään sen halvempi korottaa tai rakentaa, ostohinta on kyllä alempi ja kuluttaa hieman vähemmän menovettä. Tehdas ilmoittaa vetokyvyksi ~5500lbs, mutta AKE ei salli kuin parin tonnin molemmin puolin versiosta riippuen. ZJ:n kasikoneisilla saa kiskoa reilusti.
Mitä ZJ:n/XJ:n jakolaatikoihin tulee, niin on XJ:ssä paremmat. ZJ:n viskolaatikko on lähinnä yksi iso vitsi. Sen tilalle kannattaa mielestäni vaihtaa viimeistään siinä vaiheessa kun hajoaa joko 242 tai 231. Molemmat on toimintavarmempia, kestävämpiä ja halvempia huoltaa jos sattuvat hajoamaan. Varsinkin 242 on noista näppärä, kun löytyy kuitenkin takaveto, jatkuva neliveto, ja kiinteä neliveto (nopea & hidas). Kestää sen 1400-1700Nm vääntöä eli ei sitä ihan helpolla riko edes kasikoneisen perässä.