Ei tuossa mitään salatiedettä ole. Sopivalla hilajännitteellä tuollainen teho-mosfet toimii kytkimenä releen tapaan. Releeseen verrattuna hyvänä puolena on juurikin tuo kulumattomuus. Ongelmaksi tulee helposti se lämmön saanti pois komponentista. Peukalonpään kokoinen möykky puskee ulos parikin sataa wattia tehoa lämmöksi, kuitenkaan komponentin lämpö ei saisi nousta paljonkaan yli 65 asteen tai lämmöntuotto alkaa nousta johtavuuden pudotessa ja sitten tulee savu.
Paljonkaan en maastoautoista tiedä, mutta kuvittelisin että pimeässä ja sateisessa metsässä voi vaikka siitä releestä ripsauttaa kuoren pois ja tyrkätä ruuvimeisselillä kärjet yhteen jotta vinssi toimii jos on ongelmia. Puolijohteesta kun ripsauttaa kannen pois, niin se on siinä.
Jos itselleni tekisin releboxia, niin harkitsisin teollisuusreleitä joissa on erillinen kanta. Hanskalokerossa minigrippusissa on mukava pitää varareleitä, jotka saa nopeasti vaihdettua pistokekantaan.
T: Jussi
|