Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj
voishan joku xj mies kommentoida tuosta voimansiirron kestävyydestä.. kattelin noita juttuja muista osastoista enkä tullut hullua hurskaammaks. edellises jeepis oli D44 akselit ja manuaali, enkä niitä ajamalla (pikkupyörillä) saanu hajoomaan. onko nää akselit D30 ja ilmeisesti D35 paljonkin heikompia? ja tuo tomaattilaatikko on edelleen täysi mysteeri..?
|
D30 kestää XJ:n alla aika helposti 35" renkaisiin asti, tosin mielellään jollain lukkomurikalla avustetuna. Ohjaus on etupään heikoin lenkki (orkkis raidetanko vääntyy jo ~31" kumeilla helvetin helposti), samoin orkkis tukivarret.
Jos taka-akseli on D35, sillä pärjää säälistä 33" kumeihin asti, mutta varmemmin ei paljoa yli 31" rengastuksella kannata ajaa, varsinkin jos oikeaa pedaalia tulee poljettua raskaasti. D44:ää ei euroopan-XJ:ssä ole ollut eikä ole saanut, mutta jenkeissä kyllä. Vähän hitsailemalla Fordin 8.8 Explorerin alta on erinomainen korvike ja taatusti kestää 35" renkaita vielä helposti. Saatavuus vaan on vähän niin ja näin.
4.0 kutvoskone on yksi kestävimpiä jenkkikoneita, eli siitä on turha huolia kunhan normaalit perushuollot tekee säännöllisesti. Ja tuon kokoiseen autoon tehoa/ vääntöäkin on ihan riittävästi. Sama pätee tomaattiin, AW4 on erittäin pitkäikäinen loota ja viat on erittäin harvinaisia - kunhan laatikko ei kuumene liikaa!! Jakolaatikot molemmat kestää XJ:n alla hyvin myös isompien renkaiden kanssa. NV/NP 231 (part time loota) on 242:sta (full-time loota) hieman kestävämpi ja osien saatavuus paljon parempi.
Mitähän vielä.. tuossa nyt ensi alkuun jotain apua?