Viestiketju: 4x4 Auton hankinta
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 29.09.2008, 23:21
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari

Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Perusasetus

Nostetaanpas tätäkin.

Maasturi kuume ei ota laantuakseen, joten kai se sellainen on ajoon hankittava. Minulla oli viime kesänä pari kuukautta Datsun Kingcab 2.5d ja alla mutiaiset. Noilla etenemiskyky riitti omaan käyttöön. Ajoin myös joillakin mukana tulleilla vanhoilla talvirenkailla joista nyppäsin nastat pois (olivat hiljaisemmat arkiajossa asfaltilla), mutta niiden kuvio tuntu tukkeutuvan aivan liian herkästi ja aiheutti hikipisaroita otsalle korvessa ajaessa kun ei vinssiäkään ollut. Typeryyksissäni menin tuon Datsunin myymään pois, mutta sen ainakin opin että seuraavassa maasturissa pitää olla ohjaustehostin.

Mutta nyt sitten on hakusessa taas lavamallinen neliveto. Hintahaarukkaa olen ajatellut n.2000-3500e. Bensakoneisissa kiinnostaa inhimillisemmät ajomäärät dieseleihin verrattuna samassa hintaluokassa, mutta tuo lopullinen polttoaineen valinta on vielä tässä vaiheessa arvoitus. Mahdollisina vaihtoehtoina olen pitänyt Nissanin Kingcappia ja Mazdan B2600:sta, tai jos ruotsin puolelle innostun lähtemään niin sieltä voisi tuoda bensa Hiluxin.

Hiluxia täällä kyllä hehkutetaan, mutta tiedän että Nissaninkin etenemiskyky piisaa tarpeisiini (vanhojen metsätiepohjien ajelu, kuivilla kankailla ajelu). Outo auto minulle on tuo Mazda. Ja minkälaisia kulutuseroja noissa autoissa on eri merkkien välillä, taikka bensa vastaan dieseli vertailussa. Niva, SJ, Samurai, jne. on hirvihommissa tulleet sen verta tutuiksi, etten niitä kelpuuta, koska myös arkiajot (koulumatkat) tuolla olisi tarkoitus hoitaa. Ja myös melutaso eri merkkien kesken, sekä kulkupuoli (reilua satasta pitäisi kohtuudella voida ajaa) kiinnostaa. Tuolla datsun+mutiaiset ei juuri yli 80 kehdannut ajaa, nousi melutaso sen jälkeen niin merkittävästi.

Mutta nyt vinkkejä, mitä ottaa huomioon tms. jolla vähän supistaa vaihtoehtoja. Sopivia yksilöitä on ennenkin haettu satojen kilsojen päästä joten se ei ole esteenä, kun mieluinen auto löytyy. Ja lopuksi tärkeimpänä kysymyksenä, että löytyykö mistään netistä maahantuotujen pakettiautojen veropäätöksiä? Nuita vm. 93 vanhempiahan voi tuoda ilman veroja, mutta esim. ruotsissa näkyy silloin tällöin varsin kohtuuhintaisia ~96 Kingcappeja dieseleinä, eli voisi arvioida paljonko tulisi veroherralta rankaisua jos sellaiseen erehtyy sotkemaan kätensä. Tullin sivuilta olen löytänyt veropäätöksiä vain henkilöautoihin.

Vastaa lainaten