Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...
mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
|
Pakko vielä kommentoida. On siis olemassa autoja, joiden
alkuperäiset vanteet eivät keskitä navasta, ainoastaan pyöränpulteista. Ja autoja (nykyään lähes kaikki), joiden
alkuperäiset vanteet keskittyvät pyörän navasta. Keskiö ottaa tällöin pahimmat iskut vastaan, ja pulttien momentit säilynevät paremmin. Aivan kuten kerroit.
Suurin osa tarvikealuvanteista ei ole keskireiältään tarkka, se on yleensä reilusti suuri, jota pienennetään soviterenkailla passeliksi kulloinkin kyseessä olevaan autoon.
Tarvikealuvanteen muovinen n. 5 mm leveä soviterengas ei ole tarkoitettu kantamaan kuormaa, ainoastaan keskittämään vanteen. Näissä muovisissa on toisinaan vielä turhan suuri toleranssi, toisinaan vasta teräksisillä 0,05-0,1 mm välyksellä soviterenkailla on saatu toisinaan tärinät kokonaan pois (esim. ekat Avensikset).
Katselkaapa myös peltivanteita, jotka on maastureidenne alla. Jos ne on Mangelsseja, Gragareja, TML:iä, US Wheelssejä, mikään niistä ei keskity ainakaan Toyotan napaan. Ja käsittääkseni ei ole ollut suuri ongelma että pultit löystyy ajossa vaikka päällä on ollut isot/painavat kumet. Eikä keskitä meikäläisen Dotz-alutkaan, vaikka Toyotan keskireiällä on olevinaan. Eikä kaikki vanhemmat kuorma-autojenkaan vanteet ole aina navasta keskittyviä, ts. pultit/navan välinen kitka kantaa kuorman.
Eli siis yhteenveto: aina parempi jos on navasta keskittyvä vanne, mutta se ei ole kuitenkaan ehdoton. Maastureiden rengaskokoluokassa kun millin kymmenyksien pystyheitto ei käytännössä yleensä tunnu missään.