Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mukko
Hmm, tilanne oli se että pehmeällä hiekalla (koitin) kääntyä n. 45ast oikealle, sitten rupesi takapää lyömään tyhjää ja molemmat takarattaat upposivat siihen malliin hiekkaan että loppupeleissä oli mahastaan kiinni takapäästä. Etupäässä rattaat eivät sutineet lainkaan.
Käsittääkseni jos on lukoton jatkuvanelikko niin pitäisi silti tuossa tapauksessa jompi kumpi eturattaista kuopasta edes vähän tyhjää?
Taka-akselillakaan ei ole lukkoa, tai se toimii välillä.
Tätä tapausta ennen koitettiin tahallaan lievään ylämäkeen antaa tennaria ja sutimisjälkiä jäi kolme, vänkärin eturatas + molemmat takarattaat kuopasivat hiekkaa.
Siitä vain tuli mieleen että liekkö jotain rikki jos toimii silloin tällöin. Mutta jos todellakin toimii noin että kun takarattaat lyövät tyhjää niin eturattaille ei tule vetoa, niin onhan se sitten ihan yhtä tyhjän kanssa tuokin nelikko.
|
Siis jos keskellä ja akseleissa on ihan tavallinen lukoton tasauspyörästö niin sehän voi kaikki voima kulkea ihan vain yhdelle pyörälle,se vain pyörii neljän renkaan nopeuden edestä silloin.Ja tuo hiekkaesimerkkikin voi selittyä ihan samalla asialla esim. jos takapää on kevyt ja etupää pitävämmällä alustalla.Tasaisella pidollahan voi sitten kaikkikin pyöriä tyhjää.
Monesti näissä ei-maastoautoissa nelivedon tarkoitus on vakauttaa ajokäytöstä,ei niinkään varmistaa eteneminen.