dumppi = jousikuormitteinen/kalvo sekä alipaine ahtopaineet lasketaan ympäröivän ilmaan
jousi on tasapainottamassa ali/ylipaine kuormaa siten, että imusarjasta tuleva alipaine vetää dumpin auki(eli kun ahdin ahtaa ja kaasuläppä menee kiinni esim pykältäessä)
bypass = muutoin samanlainen mutta poistettavalle ahtopaineelle on liitäntä, jotta se saadaan takaisin kietoon(jotkut bensa koneet tarvitsi tämän esim ilmamäärämittarin takia, sekä jotta auto olisi äänettömämpi)
niin ja näiden tarkoitushan oli estää ahtopaineen "kinpoaminen" takaisin ahtimelle, joka aiheuttaa ahtimen sakkautumista ja rasittaa ahdinta suht paljon(se jännä kikattava ääni..)
dumppi/bypass olisi hyvä sijoittaa ahtoputkeen mahdollisimman lähelle kaasuläppää.
jos käytetään yli baarin paineita tuo boschin bypass ei välttämättä(oli ainakin kahden mallista noita toinen kesti toinen ei) kestä pitkään ja lisäksi se voi käydä "ahtaaksi" jolloin se ei sulkeudu/avaudu oikein...
tollaisia joskus tutkittu kyselty kokeiltu...
se alipaineen otto on melkein aivansama kunhan kaasuläpän jälkeen
|