Kertoopa Nallekin nyt oman mielipiteensä.
Ja tämä(kään) ei tietty ole mitään absoluuttista offitotuutta..
Eli itse olen hyvin voimaperäisesti mekaanisen vinssin puolella. Mekaanisen hyvät puolet ovat sen kohtalaisen hyvä kestävyys, asennuksen helppous (jos saa haalattua täydellisen paketin rungon jatkeineen ja voimanottoakseleineen), sekä sen loppupeleissä aika raaka vetoteho.. Vinssi kannattaa sitten heti kättelyssä asentaa mahdollisimman taakse siinä eturungossa, eli uusia reikiä joutuu porailemaan ja vinssin akselia lyhentelemään, mutta tuolloin lopputuloksesta tulee jopa siedettävän hyvä. Lisäksi kun vinssin murtosokan korvaa jollain vakiota lujemmalla materiaalilla, niin senkään kanssa ei ihan heti ongelmia ilmene. Itse käytän sopivan vahvaa Hiltin teräsnaulaa.
Huonoja puoliakin löytyy.. Vetotehon tunnottomuus (pikkuvinsseissä vetomoottori on muutamaa hevosvoimaa.. 61:sessa irtoaa moottorista noin 136hp), joten tämä voi aiheuttaa vähintään vinssin sokan katkeamista, mutta pahimmillaan vaijerin katkeamista, sekä hulluimmillaan voima-akselin kiertymistä ja jopa vinssin kuoren halkeamista.. Tällöin kyllä vedetään jo aivan älyttömällä voimalla. Eli mekaanisen kanssa pitää olla kenties hieman enemmän hereillä, kuin sähkökelan kanssa, mene ja tiedä. Lisäksi merkittävän huonona puolena täytyy pitää sitä tosiasiaa, että mekaanisen vinssin vetonopeus on omalla tavallaan vakio renkaisiin nähden. Eli vinssin nopeutta säädellään vaihteilla ja motin kierrosluvulla, mutta siinä samassa myös pyörät pyörivät nopeampaa, eli sähkövinssimäistä "avittamista" ei mekaanisella voi tehdä, ellei vinssiä ole välittänyt jollain opilla riittävän nopeaksi. Toki, asia on tietty eri, jos vinssaa ns. vapaalla, eli moottorin voima kulkee jakolaatikosta vain vinssille jakolaatikon ollessa N-asennossa. Tällöinhän pyörät eivät pyöri.
Mutta ostitpa sitten mekaanisen, tai riittävän ison sähkövinssin, niin varmaa on, että hyötyä siitä on. Itse suosittelisin kenties jo edelläkin kerrottua ideaa siitä, että asentaa mekaanisen vinssin auton alle, taka-akselin jommallekummalle puolelle. Ja sieltä vetää joko eteen tai taaksepäin... Toteutustapoja moiseen viritykseen on melko monia tarjolla, joita täältäkin palstalta voi söörtsillä löytää.
Toisaalta kenties se helpoin konsti vois olla laittaa mekaaninen keulaan ja sopiva sähköinen auton taakse. Niillä opeilla luulis pärjäävän kohtuu hyvin.
Mutta loppujenlopuksi on aivan sama, minkä vinssin autoosi investoit. Kalliiksi tämä touhu muodostuu joka tapauksessa. Mopolla kun on tapana karata hyppysistä.
Viimeksi muokannut Nalle : 09.09.2008 09:34
Perustelu: Kirjoitusvirheitä näin aamutuimaan...
|