Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Tuo on mielenkiintoista. Onko muilla tietoa Leylandin putkista...?
|
Jyry-sisuissahan oli leylandin moottoreita tosin ahdettuna ja ikäkausien mukaan eri tehoversioita.
Tais olla yleinen ongelma kuivaputkiversio leukussa putken yläpään tiivistys.
Putki pääsi ilmeisesti hieman "elämään" ja palopaine tunkeutui putken yläpään ja kannentiivisteen saumakohdasta lohkon ja sylinteriputken väliseen rakoon.
Putken ja lohkon väliseen saumaan paineen mukana päässyt noki taas toimi hyvänä eristeenä,joten palolämpö ei päässyt johtumaan kunnolla putkesta lohkoon.
Seuraus: Putken yläpää kuumeni liikaa ja putki katkesi yläreunasta sitä paikoillaanpitävän olakkeen alapuolelta ja alaosa pääsi pikkuhiljaa laskeutumaan alemmas ja alemmas.
Vikaa korjattin takuutyönä jollain spesiaali tiivisteliimalla/lukitteella jolla tilkittiin putken ja lohkon välinen rako.Liima paransi lämmönjohtumista putkesta lohkoon ja tukki raon,jotta noki ei päässyt tunkeutumaan putken ja lohkon väliin.
Märkäputkiversioissa ongelmana olivat erilaiset syöpymät. Lohkosta syöpyi sylinteriputkia kannattelevat olakkeet ja putki pääsi "putoamaan" hiukan alemmas.
Lisäksi sähköstaatinen syöpyminen aiheutti suoranaisia reikiä sylinteriputken kylkeen.
Nämä edelliset syöpymisongelmat aiheutuivat todennäköisesti entisaikojen heikompilaatuisista pakkasnesteistä tai lähes pelkän veden käytöstä jäähdytysjärjestelmässä.
Syöpymät pysyvät varmasti paremmin aisoissa nykyisillä korroosionestoaineita sisältävillä
pakkasnesteillä ja nesteiden säännöllisellä vaihdolla.
Tuollaista perinnetietoa on taltioitunu noista leyland moottorien ongelmista.