Nonniin.
Elikkä aloitetaan nyt vaikka meitin tekemästä Alfasterista. Siinä oli 164 Alfa Romeon V6 +automaatti melko keskellä autoa pitkittäin. Laatikosta oli tasauspyörästö lukittu ja entiset alfan vetarien lähdöt toimi kardaanien laippoina. Välitykset oli riittävän tiuhat esim. Mogin peltiperät ja 44" Swamperit.
Kun taas hieman miettii, niin perinteisessä maasturissa on vaihteisto jossa välitykset jotain + jakolaatikko, jossa pikkupuolen välitys esim. 2:1. Etuveto auton laatikossa myös vaihteiston välitykset jotain ja sen jälkeen perävälitys hoitaa jakolaatikon tehtävää ja monissa etuveto autoissa etuperän välitys on luokkaa 3,5:1 tai 4:1 esim. Joten kokonaisvälitys tulee oleen samaa luokkaa, ku laittais jakolaatikkoon välityssarjan!!
Lars Dahlin tekemissä Spidereissahan on pääosin käytetty volkkarien koneita ja laatikoita ja sit Volvon akseleita. Eikä siis mitään muuta. Välitykset passaa aikahyvin mun mielestä.
Suurin ongelma mitä meille tuli aikoinaan oli se että pakki tuppas jäämään liiankin pieneks, eikä meinannu saada sit pyörää pyöriin tarpeeks peruuttaessa. Eli kannattaa hieman selvittää välitysten numeroita nykyisestä rakennelmasta ja siitä mitä suunnittelee, niin pystyy hieman arvioimaan, että miten se uus peli liikkuu.
Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin. Nykyäänhän auto tai sen jäänteet on saamassa uutta elämää Hakalan Esalla ja edelleen käytössä on Hondan tekniikka.
Eli tuskin kannattaa sitä jakolodjua sinne turhaan miettiä painoks mukaan, vaan laittaa suoraan etuveto tekniikan sille kohtaa runkoon, että saa jonkinlaiset kardaanit sopimaan.
Ai niin automaatin ja moottorin öljypohjia saattaa kans joutua hieman muutteleen, jotta voitelu ja automaatti pelaa offi käytössä tulevissa kellistelyissä.
|