Viestiketju: Asuntovaunut
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 19.08.2008, 19:33
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SukiSuki Näytä viesti
Itse olen suunnitellut -09 tai -10 kesäksi vaunua...
Solikoita ja muitakin olen katsellut.
6-7henken nukkumapaikoilla.
Teliakselilla
vm. 1990-2000

Saa nähdä jääkö haaveeksi......
Ei näistä viesteistä toki lannistua kannata.. Totta noissa nyt luulis rakennusmateriaalien ja tekotapojen muuttuneen parissa-kolmessakymmenessä vuodessa. Meinaan, eihän mikään vaununvalmistusfirma olis enää pystyssä, jos samanlaista paskaa suoltaisivat markkinoille, kuin 70-80 -luvuilla.

Joku 1990-2000 -luvun vaunu voi ihan oikeasti olla hyväkuntoinenkin.. Toisaalta, onko kellään ihan oikeasti tietoa, minkälaisella systeemillä ja mistä materiaaleista nämä nykyiset vaunut valmistetaan? Onko ne kaikesta huolimatta samanlaisia pommeja, kuin nuo vanhat paskasammiot?

Jos oikein kovasti alkaa vaunua himottamaan, niin siinä vaiheesa kannattaa harkita, että tekisikö itse.. Voi äkkiseltään kuulostaa hurjalta idealta, mutta niin se vain on. Varsinkin, jos hakee vanhaa vaunua ja on valmis ko. pömpelin kanssa askartelemaan kotvasen. Vanhalle alustalle uuden vaunukopin rakentaminen on todennäköisesti melko helppo urakka. Lattiarakenne on nähtävästi puukehikko, jonka sisällä on eristeet ja kehikon ylä ja alapuolilla jotain kasettilevyä tai säänkestävää vaneria pinnoitteena.. Sisälattian pinnassa on lisäksi joku kostean tilan kokolattiamatto. Seinät puolestaan ovat hyvinkin yksinkertaiset puukehikot, joissa on vahvikkeita ainoastaan ikkunoiden ja oviaukon kohdilla.. Lisäksi tietty kaapistojen kohdilla on jonkinlaiset pystyrimat ja todennäköisesti kylkipintojen saumakohdissa pitkittäiset tartuntarimat. Päädyt ovat oikeastaan vain ja ainoastaan vanerilevyä, joka on tuettu poikittaisilla rimoilla, jotka itseasiassa pitävät sivuseinät pystyssä. Ainoat pystypuut keulassa ja perässä, jos ei lasketa sivuseinien puita, ovat ikkunoiden sivut, sekä jotkut satunnaiset tuet, joita Soliferissa taitaa olla ainoastaan keulassa.

Katto noudattelee keulan ja perän kaavaa, sillä erotuksella, että kattoluukkujen kohdilla on omat rakenteensa. Ainoa isosti kallis yksittäinen osanen taitaa olla katon alumiinilevy, joka on sen kokoinen, että se pitää tilata erikoistoimituksena, ellei sitten satu jostain purkuvaunusta löytämään sopivaa osasta. Monesta kappaleesta ulkokattoa ei kannata alkaa tekemään.. Siinä pääsee vain äyskäröimään ja korjaamaan kosteusvaurioita. Keulan, perän ja kylkien pellit voi helposti tehdä ihan normimittaisesta tavarasta, kunhan vain muistaa ylä- ja alaosien sauman laittaa oikeinpäin.

Katon ohella seinien ja katon liittämiseen tarvittava kulmaan taitettu alumiinikisko lie melko hankalasti / kalliisti hankittava kokonaisuus, mutta ihminenhän senkin kai on tehnyt.

Eli jos haluaa sellaisen vaunun, jonka metkut tietää, niin silloin kannattaa ennemminkin tehdä koko paska itse, kuin alkaa tappelemaan jonku valmiiksi lahonneen kanssa.
Vastaa lainaten