Näytä yksittäinen viesti
Vanha 13.08.2008, 08:34
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Enpä tällä kertaa ota kantaa muuta kuin tuohon viestiketjun aloitukseen, eli ihan rehellisesti aiheeseen... Vaikka mieli toki tekisi.

Mielenterveysongelmat eivät varmaankaan ole mikään uusi juttu.. Mutta uutta tässä todennäköisesti on se tosiasia, että kaikissa perheissä asiat eivät välttämättä todellakaan ole ihan mallillaan.. Ulkoisesti voi asiat näyttää olevan hyvinkin kunnossa, mutta kulissien sisällä kuohuu.

En tiedä, mistä moinen voisi johtua, mutta yksi asia todennäköisesti on se, että kaikkialla arvioidaan.. Siis aivan viivoille asti. Koulujärjestelmä asettaa ihmiset jo luonnostaankin kalkkiviivoille. Vielä jos sama paska jatkuu kotonakin, niin eipä ole ihme, että maailmalle pukkaa mielenterveyshäiriöistä ainakin jossain mittakaavassa kärsiviä yksilöitä. Eihän sen kilpailun välttämätttä tarvi olla sitä, että sisarusparvi kamppailee keskenään.. Lapsiparka voi joutua ihan aidosti kilpailemaan esimerkiksi vanhempien työuran kanssa. Sehän on toki OK, että ihmiset luovat itselleen jäätävän uran ja rahaa tulee ikkunoista ja ovista. Tällöin kuitenkin pitäisi mielestäni miettiä, missä on jälkikasvun paikka.. Tuleeko lapsi koulusta kotiin avain kaulassa, tunkee kenties valmiit eväät mikroon, tekee läksyt ja menee nettiin..? Kun heillä ei muutakaan ole. Eikä se muuten ole netin vika. Kyllä siinä vanhempien pitää katsoa peiliin, jos sitä lapsen mallista, kalpeaa ja läpinäkyvää olmia ei mikään muu kiinnosta, kuin joku nettimeininki.. Netti on hyvä juttu, mutta ei se kakaroita varten ole.

Vai onko kyse jostain ihan muusta?

Itse olen nyt muutaman viimevuoden aikana törmännyt uskomattomaan moneen henkilöön, joihin esimerkiksi Narsistisen persoonallisuushäiriön checklist pätee 100%sesti. Eiväthän nämä ihmiset välttämättä narsismista kärsi oikeasti, mutta käyttäytymismallit on kyllä revitty suoraan noista listoista. Kyynärpäät rules! Kaikki arvotetaan, ihmisiä kohdellaan kuin paskaa (siis silloin, kun naama ei jostain syystä miellytä), ollaan uskomattoman kateellisia ja ahneita, tehdään kaikkensa oman itsensä eteen ym. ym. Saapi siinä sitten miettiä, millaista jälkeä perhemaailmassa tulee, jos ulkoilmassa tapahtuva käyttäytyminen jatkuu myös kotioloissa. Minä ainakin sekoaisin.

Lopuksi täytyy vielä todeta, että osaan noista, lähinnä lapsiin kohdistuvista huomioista pätee se vanha tosiasia, että "ensimmäinen selkäsauna on näemmä jäänyt antamatta". Nyt ei pidä ymmärtää väärin. En ole väkivallan puolella, mutta sitäkin enemmän rajojen asettamisen puolella. Itselleni nuo rajat on aikoinaan asetettu ja jos teki piruutta, niin selkäsaunakin siitä saattoi seurata. Ja minä olen pirun ylpeä saamastani kasvatuksesta.
Eikös se vanhakansakin sanonut, että "Rajat ovat rakkautta".

Eli summasummarum. Ei noita mielenterveysongelmien nimiä hauskan vuoksi ole keksitty.. Entisaikaanhan, mikäli tahtoo pohdiskella, ihmisiä poltettiin roviolla noitina erilaisten ominaisuuksien vuoksi. Ja uskokaa pois, tuo polttotuomioon riittävä ominaisuus saattoi olla vaikka jonkinsorttinen mielenterveyshäiriö.. Vielä muuan kymmen vuotta sitten Skitsofrenia oli kovanluokan juttu, kun mietittiin, mikä ihmistä voi vaivata.. Nykyään sentään ketään ei ihan noinvain tungeta mielisairaalaan, vaan asioita älytään ja osataan tutkia ja hoitaa. Ja jos hoitoon riittää purkillinen pillereitä, niin mikäpä siinä sitten. Ihan toinen juttu on sitten resurssien puutteen vuoksi se tosiasia, että oikeasti viallista materiaalia pomppii pitkin kyliä avohoidon turvin.. Se ei ole oikein. Siis se resurssipula.

Nyt näin lopuksi en kuitenkaan malta olla kysymättä viestiketjun aloittajalta, että mitkä ovat sinun motiivisi keskustella tästä aiheesta? Sori nyt vaan, mutta mieleen muistuu hyvinkin helposti kaikenmaailman mesoamisesi aseista, väkivallasta ja vaikkapa Rambosta.. Mielestäni lähes yhtä tarkeää, kuin keskustelu itse, ovat myös keskustelun aloittajan motiivit. Ja ainakin, jos sattuu muistamaan "OuFakRambo, olispa se MUN isä" vaahtoamisesi, sekä sen kuinka ihanaa oli katsoa kun valkokankaan tähti ampui .50sellä sata vihulaista raasteeksi, täytyy kyseenalaistaa myös sinun ajatusmaailmasi. Vai onko nuo jutut vain provosointia.. Jos näin on, niin miksi provosoit? Onko se kiva heittää joku soppeli aihe porukoille ja katsoa, kuinka he ottavat siihen kantaa.. Joskus hyvinkin tosissaan. Eihän siinäkään vielä mitään, jos itse keskustelun aloittaja kirjoittelee joukon jatkona ja pystyy mielipiteitänsä perustelemaan, mutta jos vaikean jutun aloittaja vetäytyy ruudun taakse ja onnellisena onanoi, kun porukat repivät toisiaan palasiksi, niin eipä sekään kovin tervettä ole. Lisäksi ihan normaalia ei ole sekään, että juoksentelee moottorisaha kourassa videokamera kainalossa pitkin pihamaita, kuvaa kaveriaan pöntöllä, zoomailee moottorisahaan ja loppupeleissä ihan pokkana tunkee tuotoksiaan nettiin.. Vai mitä mieltä itse olet? Onhan noita toki kummempiakin nähty. Lävistäväthän jotkut jopa omia ruumiinosiaankin vaikka millä mielenkiintoisella, siihen soveltuvalla vekottimella vain siitä ilosta, että sen saa massojen ihmeteltäväksi, joten siihen verrattuna Homeliten kanssa pihamaita pitkin juoksenteleminen ja tuotoksena taltioiminen lienee terveimmästä päästä. Mene ja tiedä.

Ja nyt(kään) ei pidä ymmärtää väärin. En luokittele ketään mielenvikaiseksi.. Se ei ole mun tehtävä tämän "yhteisön" jäsenenä.. Vaan tekoja luokittelen ja pohdin mielelläni.

Että tämmöistä tänäaamuna.

Viimeksi muokannut Nalle : 13.08.2008 08:53
Vastaa lainaten