Kun kaikki renkaat ovat täsmälleen samankokoiset ei suoraan ajossa tapahdu tasauspyörästöjen pienten rattaiden pyörimistä juurikaan ja ei synny myös kulumista, lämpöä, öljykalvon ohenemista eika mekaanisia metallin kosketuksia tavallisessa ajossa. Mutkissa pyörimistä syntyy mutta sen tasauspyörästöt on rakennettu kestämään.
Ongelmia tulee jos renkaat ovat eri suuruiset halkaisijaltaan ja siis pyörähdysmatkaltaan. Tasauspyörästöjä kun ei ole tarkoitettu kokoaikaiseen massiiviseen pyörimisnopeuksien tasaushommaan. Sen voi todeta kun purkaa niitä, jos jossain paikassa joka pyörii ei ole laakeria niin sen ei ole tarkoitus pyöriä kuormitettuna koko aikaa.
Ja pitävällä alustalla kaarteessa kovia voimia syntyy myös samankokoisilla renkailla kun keskustasauspyörästö lukitaan tai Pajeron tyyppisessä voimansiirrossa etuveto kytketään päälle. Kaarrettaessa takapyörät kulkevat lyhemmän matkan ja kun eivät voi tehdä sitä vapaasti niin (useimmiten) sisäkaarteen puoleinen pyörä sutii, sen toteaa helposti hiekalla. Asfaltilla sama ilmiö mutta ehkä kalliimmin seurauksin vehkeitten vahvuudesta riippuen.
Ja tasauspyörästöjen lukkojen kytkennän jälkeen pitävässä mutkassa voi olla entistä enemmän jännitystä vetolaitteissa.
|