Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.
Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?
|
Lautaspyörän paksuudella on kait myös jotain tekemistä asian kanssa. Englantilaiset tekevät muutenkin kaikkea omituista, mutta eivät tässä asiassa ole sentään ainoita, amerikassakin on ihan kaupallinen sovellus:
http://www.truehi9.com/
Tuolla sivustolla mainitaan että peggingistä eli thrustblockista olis erityisesti hyötyä, kun ajetaan välitystä "väärään" suuntaan eli coast-puolelta. Ja amerikan monster truckeissa olis vastaava systeemi. Jotain totuutta tässä on pakko olla, eikös tuo pinionin kolmas laakeri periaatteessa ole samasta syystä olemassa. Ja kolmas laakerihan löytyy truehi9:n lisäksi ainakin 14 pulttisessa amerikanakselista?