Viestiketju: laturin tehosta...
Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 11.07.2008, 03:10
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Jännitteiden mittaaminen ja tulkitseminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin luulisi. Ensin pitää päättää mitä haluaa mittauksella selvittää ja sen jälkeen järjestää sopivat olot mittaukselle. Sitten tietty tarvitsee tietää mitä mittausten tulokset merkitsee. Nämä arvot toimii normaaleille lyijyakuille. AGM eli Optiman tyyppisille on omat arvonsa. Laskeskelen tässä 12 voltin mukaan mutta arvot voi kertoa 2:lla jos tarvii.

Lepojännite. Tästä voidaa päätellä akun varaustila. Se on todellakin lepojännite eli akun täytyy saada olla rauhassa huoneenlämmössä ainakin yön yli mieluiten 12 tuntia. Voi myös pitää ajovaloja päällä viitisen minuuttia ja sitten odotella vartti. Sitten voidaan mitata. 12.65 volttia ja akku on täynnä. 12,45=75% 12.24=50% 12.06=25% ja alle 11.89 on tyhjä.

Latausjännite. Voidaan päätellä laturin ja säätimen toiminnasta jotain. Hyvä latausjännite on 2,3-2,45V/kenno. Asteikon molemmissa ääripäissä alkaa jo tapahtua ei toivottuja juttuja eli ihan absoluuttista arvoa ei ole. 2,3V: hujakoilla lataus on hidasta ja sulfatoitumista - levyissä tapahtuu. 2,45V:n seudulla akku lämpenee ja elektrolyytti kaasuuntuu eli vettä häviää vielä pitkässä juoksussa + levyt kärsii korroosiosta. Arvatenkin 12V:n akussa on 6 kennoa eli jännite pitäis olla 13,8-14,7V Mutta latausjännitteen oikeellisuuteen vaikuttaa myös lämpötila. Mitä kylmempi sitä enemmän jännitettä pitää olla ja toisinpäin. Neljänkympin pakkasella latausjännite saa olla yli 15V jopa lähelle 15,5V. Kun taas jos konehuoneessa on 60 lämmintä niin hyvät jännitteet on sektorilla 14-14,5V.

Toisen akun jännitteen mittaaminen. Samat säännöt kuin edellä. Tarkoituksena todeta akkujen kunto verrattuna toiseen akkuun. Optimitilanteessa siis lepojännitteen pitäisi olla yhteensä 25,3V JA 12,65 per akku. Tällöin akut ovat siis täynnä ja elämä hymyilee. Yhtä kaikki, tärkeää on se, että akkujen jännitteet on mahdollisimmat samat. Miksikö? No jos toisen akun jännite on 15V ja kokonaisjännite on 28,5 niin toisella akulla on silloin 13,5 volttia. Yllä oli juttua latausjännitteistä, siellä sanottiin, että latausjännitteen pitäisi olla 13,8-14,7V. Nyt kumpikaan akku ei osu tuohon väliin. Eli odotettavissa on molempien akkujen tuho sillä alkaneet vauriot vain lisääntyvät. Voit tietysti koittaa poppakonsteja kuten ylijännitteellä lataamista tai jollain viriviri laturilla elvyttämistä mutta noista konsteista en mene takuuseen.
Vastaa lainaten