Nyrkkisääntönä:
- tarkastus 100.000km välein (ja samalla säätö)
- uusinta n. 300-500.000km
- hinta on AINA neuvottelukysymys. Ja merkkikorjaamot huollattavat (99,99995% ei AMMATTITAITOA/laitteita) dieselkorjaamoilla suuttimet, jotenka kannattaa mennä niille suoraan!!!
- tarvikeliikeistä SAA suuttimia, mutta yleensä kalliimmat kuin verstaalla, ja saamatta jää tiivisteet



!
Uusinta riippuu puhtaasti polttonesteen (ja suodattimen) puhtaudesta. Ryssän ex-naftalla (mitälie olikin) suuttimet kesti max. 50.000km.
Toisaalta, tiedän tapauksen, jotta oli ajettu yli 500.000km suuttimilla (taxi / etukammiokone) ja suutin oli niin kulunut kammion puolelta, jotta käki tippui koneeseen!!!!





Suuttimesta uusitaan AINA kärkiosa ja samalla PITÄÄ hioa rungon ja suuttimen väliin tuleva "tiivisterengas". Jos ko. rengas on kulunut kololle suuttimen hakattua kantaansa siihen, tulee sekin uusia samalla, jottei suutin avaudu liikaa ja sumu hajoa pisaroiksi (kone kalkattaa). samalla säädetään avautumispaineet max.3bar haarukkaan, jotta tyhjäkäynnistä tulee tasainen ja ruiskutus saadaan alkamaan SÄÄDETYLLE hetkelle (eli liian pieni paine aikaistaa ruiskutusta, liian korkea myöhäistää).
Ja sitten homman tärkein juttu!!! Kun suuttimet korjaa oikein, tulee rungot oikealle momentille, jottei uusi kärki väänny(välys 1/1000mm!!!), eikä runko tyssäänny. Taikka suutin vuotaa rungostaan polttonesteet pihalle + SAA oikeat tiivisteet mukaansa asennusta varten (sekä oikean momentin, sekin ERITTÄIN TÄRKEÄ saman "ongelman" takia, sekä jäähdytyksen toimimaan kärjelle kunnollisten tiivisteiden ansiosta)


Jotenka EN IKIMAAILMASSA AJATTELISI TEE-SE-ITSE / SÄÄSTIN-PALJON-RAHAA juttuna, koska suutin kun leikkaa kiinni, menee mäntä halki/leikkaa kiinni + ruiskutuspumppu halkaisee nokkalevyn/nestepään/nokka-akselin+rungon. Korjauskustannukset hinnaltaan sos.tur.tunnus...
Ja tämän "selostuksen" jälkeen alkaa vuodatukset: - ite tein ja hyvin toimii... (kumma kyllä, pajalle ne kuitenkin loppujen lopuksi tulee, ennemmin ja myöhemminkin...)