Viestiketju: Ahtopaineen säätö
Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 13.06.2008, 12:45
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Doc-Powerin bleed (35€) on hankittu, ja sitä on kokeiluluontoisesti käytetty. Bleed kytkettiin myyjältä saatujen ohjeiden mukaan siten, että "hukkaletku" meni suoraan konehuoneeseen. Vakioahdot nostin 0,8 bariin, ja tulos oli toivottu.
Totesin kuitenkin, että kun ahtoja ei ollut (tyhjäkäynti), imi moottori bleedin kautta puhdistamatonta ilmaa (pahimmassa tapauksessa kurapaskaa). Toki määrä on varmasti häviävän pieni sen 8mm letkun kautta, mutta ei se ainakaan hyvää tee.

Pähkäilin, että josko vetäisi tuon hukkaletkun moottorin imu- tai painepuolelle. Arvelen ongelmiksi seuraavaa:
1. imupuolella bleediin kohdistuu valtava alipaine -> ahtojen säätö ei ehkä toimi tai ahdot nousee liikaa
2. painepuolella taas voi olla suurempi paine kuin bleedin hukkaletkussa -> systeemi ei toimi

Takaiskuventtiili sinne letkun päähän olisi varmaan toimivin ratkaisu, mutta silloinkin puhalletaan koko ajan ilmaa aavistus hukkaan (liekkö sitten mitään merkitystä). Näin kuitenkin teen, ellei parempaa ratkaisua löydy.

Eräs tuttu väläytti, että johdetaan sinne hukkaportin vastapuolelle aavistus painetta, ja siihen säätöventtiili väliin (näin olivat tehneet turbo-uunossa). Tämäkin yksi keino, mutta pysyykö paineet siellä jousen ja tangon puolella (ei vaikuta tiiviiltä)...

Toki hukkaporttiin voi viritellä lisäjousia, mutta bleedillä saa tasaisen ja portaattoman säädön.

Kommentoikaa
Vastaa lainaten