Joo elikkäs semmonen vekotin (HJ60 vuosimallia -88) tuli hommattua kesällä 2006. Ihan siitä syystä, että juhannuksena ei huvittanut teltassa nukkua ja hyvinhän se juhannus sujui tuolla auton takaboksissa. Tässä vaiheessa ei vielä off-road ollut yhtään tuttu asia. Työvaiheista ei kovinkaan ole kuvia, koska vanha tietämyskone levis käsiin pari kuukautta sitten ja sinne meni kuvat mukana.
Autohan on siis alunperin Puolustusvoimien käytöstä
Ja tämän näköinenhän se siis oli. Ostohetkestä 10min, vinssi oli otettu keulilta pois "pilaamasta" auton ulkonäköä
Dobinsonin alustasarja hyökkäs auton alle heti seuraavana talvena, 35" renkaiden kaivattua sitä, tosin koriakin joutui vielä nostamaan, kun jäi sen verran tuo keula läjään.
Ylemmässä kuvassa, todella huimia joustoja feat. escort & dobinson

Alemmassa kuvassa keretty vinssiä ottamaan sisäänpäin ~10cm ja taispa se saman verran nousta ylöspäinkin
Seuraavana olikin sitten se varmaan tärkein asia autoon; SOA, joka alunalkaen tehtiin noilla Dobinsonin korottavilla jousilla (jotka myöhemmin vaihtui originelleihin suoriin lateihin, kardaanikulmien ja katsastuksen takia) Tästä SUURET kiitokset Vihannin suuntaan Tapsalle.
Ylemmässä kuvassa ensimmäinen kuva jostain työvaiheesta ja alemmassa näkyykin olevan jo vaihtunu suorat latit alle ja palkkihelmat ilmestyny + samaa tavaraa takalokasuojien alaosassa. Iskarit edessä hitusen rajottaa joustoja, ei varmasti kyllä paljoa tuon enempää joustaiskaan
Leimallakin joutui käymään, katkasulaikat komistaa autoa sopivasti
Aina sattuu, kun tapahtuu.. Viime talvena ensimmäistä kertaa joutui perän aukaisemaan, kun tyhmyyttäni samaan pakettiin hajotin pinjonin, vetonivelen ja pyöränlaakerin.
Rokkikoneetkin kävi hetken aikaa autossa, tosin hetken mielijohteesta ne myös sai lähtöpassitkin autosta
Sitten alkoi tuo tehottomuus pikkuhiljaa kyrpimään ja rokkikoneet vaihtuikin turboon, sain vaihdettua itselleni Schwitzer S2B:n 51/59mm siivillä ja liian isolla pakopesällä A/R 1.15 Syötöt on ihan tapissa olleet asennuksesta asti, ahdin heräs kunnolla vasta 3000rpm, mutta kyllä se sitten alkoikin aika miehekkäästi vetämään, 1.2bar ahdot @ 4700rpm
Dumppi myös käytössä
Ja nyt tässä kuukausi takaperin rupes vituttamaan, kun taas yks pinjoni katkes ihan typerässä paikassa, alakierroksilla todella nuhainen, kun turbo herää niin ylhäältä, joten pumpun rakentaminen täysin mekaaniseks ja isommilla elementeillä alkoi.
Tästä välistä meinaskin unohtua, uudet traction barit tein, ilmeisesti ne edelliset traktorin työntövarret ei toiminu odotetulla tavalla, toisen takajousen "ylläristä" päätellen
Just äskön kävin hakemassa matkahuollosta pumput, jotka pitää naittaa ton oman pumpun kanssa
Vasemmalla Custom Ford kuorma-auton pumppu 8.5mm elementeillä, 6 litrasesta koneesta ja oikealla W123 200D mersun pumppu. Fordin pumpusta tulee elementit tojon pumpun sisälle + tuo keskimmäinen välikappale 60:sen alipaine-paskan tilalle, mersun pumpusta vain tuo takimmainen osa, eli säädin. Ei saa ilman tuota mersun säädintä kierroksia tarpeeksi (2500rpm ilman sitä)
Jotain tee-se-itse vimpaimia joutu tekemään, kun pitää tuo jakopää käyttää auki pumppua takasilaittaessa
Ja vaihtuihan autoon myös mustikat, eli Pauli:lta ostin nuo Monster Mudderit, kokoa 38.5/15/15 kiitoksia näistä ja eritoten edullisesta hinnasta
Tänään pitäis vielä lähteä käymään vaihtamassa tuo nykyinen turbo astetta isompaan, sopivan kaupan sai aikaseksi melkeen uudesta Garrett GT42 ahtimesta.. Pitänee tuosta pumpun ropaamisesta kirjotella lisää, jahka se valmistuu, toivottavasti ens viikoks sais käyntiin. Voimaa ainakin löytyy sen jälkeen