Näytä yksittäinen viesti
  #27  
Vanha 06.05.2008, 19:40
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Pysäköintilaitoksen vapaa korkeus määritetään käyttötarkoituksen mukaan. Mitoittavan henkilöauton korkeus on 1.5 m, pienen pakettiauton korkeus 2.0 m ja suuren pakettiauton korkeus 2.5 m. Suositeltava vapaa alikulkukorkeus on 2.4 m. Mitoitusperusteena on henkilöauton yleinen koko ja pakettiautoille yleinen 2.1 m:n korkeus. Työpaikka- ja asuntopysäköinnissä voidaan tarvittaessa käyttää pienempiä alikulkukorkeuksia. Ehdottomana miniminä pidetään 2.1 m, mikä on edellytys vapaaksi korkeudeksi jalankulkijalle.

Usein vapaasta korkeudesta joudutaan tinkimään esim. rakenteellisista tai arkkitehtuurisista syistä tai kattoon sijoitettavien putkien ja kanavien tai opasteiden vuoksi. Vapaa korkeus päätetäänkin usein laitoskohtaisesti, yleensä jätetään vähintään 10 cm ajovaraa mitoittavan auton korkeuteen. Myös liikennemerkissä ilmoitettu suurin sallittu korkeus on 10 cm pienempi kuin vapaa alikulkukorkeus.

Nykyisin yleistyneet tila-autot suksibokseineen ajavat vapaan ajokorkeuden suunnittelua parempaan suuntaan myös meitä maasturikuljettajia ajatellen.
Kuopion torin alle menee vakio HJ sekä ylä- että alatasolle. Siellähän ylätason vapaa korkeus on suurempi ainakin varsinaisen pysäköintihallin osalta. Myös alakertaan sopii ainakin ns. peruspaku (Vito, Hiace, Transporter).

Spiraaliramppi löytyy Itiksen lisäksi ainakin Espoon Leppävaaran Sellosta. Käykääpä pyörimässä!


HJ60 -85
MITÄ VITTUA MAASTURI ON JOS SE PITÄÄ VÄÄNTÄÄ PARKKIHALLIIN?

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten